onsdag 30 november 2011

Nyckel 4! Var Tacksam!

Läs intro till de 14 nycklarna för att nå det liv du drömmer om HÄR! 
Läs föregående nycklar här:

Nyckel 1
: Självinsikt!
Nyckel 2: För att få - Ge!
Nyckel 3: Tänk på vad du tänker på!


Nyckel 4: Var tacksam!

Att vara tacksam är en viktig nyckel för att bjuda in det du vill ha i ditt liv. Tänk bara på vilken kraft det ligger i känslan av äkta tacksamhet; lycka, glädje och en känsla av att vara rörd.
Att visa sin tacksamhet är oerhört viktigt. Tänk dig att du släpper fram en bil före dig och föraren inte ens vinkar till tack, skulle du hjälpa den föraren en gång till?
Men om någon å andra sidan visar  sin tacksamhet mot dig för den hjälpen du gett dem är det troligt att du gärna hjälper dom igen. Eller hur? Nivån på vår tacksamhet visar människor om vi förtjänar deras hjälp eller inte. Läs  nu den sista meningen igen och fundera över det ett slag.
Det är alltså så att du visar andra hur dom ska behandla dig och ett av de mest kraftfulla sätt att visa det på är genom att vara tacksam. Om du vill att någon ska sluta göra något för dig så sluta vara tacksam för det. Om du vill att de ska fortsätta att göra det så fortsätt att vara tacksam.
Faktum är att tacksamhet påverkar mer än hur människor behandlar dig, det påverkar även den du är och blir. Det har sagts att tacksamhet är den mest positiva och kraftfulla känslan, och den som påverkas mest av din tacksamhet är faktiskt du själv.
Oftast tänker vi på tacksamhet som någonting vi ger till andra och det är visserligen sant men det har en mer djupgående inverkan på dig. Det är en glädje att befinna sig i närheten av tacksamma människor. De är lätta att uppskatta, stötta, älska och tro på. Det är tacksamma människor som vi helst hjälper om vi får en möjlighet.
Det är viktigt att vara tacksam mot andra människor men det är också viktigt att vara tacksam för andra saker. Tak över huvudet, mat på bordet, hälsa, utbildning, jobb, vänner, familj osv.
Börja därför att skriva tacksamhets-dagbok. Varje kväll innan du lägger dig så skriver du ner fem saker du är tacksam över i ditt liv.

3 kommentarer:

  1. Vi ska vara tacksamma för det vi har, men samtidigt ska vi inte glömma bort att det är vi själva som byggt upp det vi har (om vi nu gjort det).

    När det gäller att vara tacksamma mot andra så kan jag berätta om en liten episod som inträffade för länge sen. Jag blev stående med min bil vid en obemannad bensinstation för att batteriet var slut. Då kom det en man körande i sin bil och skulle tanka. Jag frågade om jag fick låna lite ström från hans batteri, startkablar hade jag själv. Han glodde ett par sekunder på mig sen sa han, nää!

    Nu ordnade det upp sig till slut i alla fall, det gör det alltid. Det fanns andra mer sympatiska människor som kom och behövde tanka. Om jag skulle se den här mannen stående med sin bil på nån avsides skogsväg pga av motorfel så skulle jag stanna, veva ner rutan och flinande säga; Va kul att se dig här! Sen skulle jag veva upp rutan och åka vidare.
    För det är ju så han vill bli behandlad! Fast nu är det så många år sen så jag skulle nog inte känna igen honom.

    Vissa är så instängda i sin lilla bubbla till värld så de förmår inte tänka utanför den, tills dagen kommer då de verkligen behöver hjälp, och då kommer de att bli behandlade som de behandlat andra.
    Det jämnar ut sig sa han som sket och satte sig i det! :D

    SvaraRadera
  2. lika klokt som vanligt.
    och tänk det här med tacksamhet, är det inte så för troende? jag själv är inte så troende men det jag plockat med mig från religioner är att man använder sig mycket av tacksamhet, och böner är väl lite som affirmationer?
    så kloka de var som "uppfann religionen" ändå... och fantastiskt att du kan skriva om det så jag och andra icke-kyrkligt-skolade kan ta till oss det...
    om alla bara kunde komma överens om det...
    ha en fantastisk dag!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...