onsdag 17 november 2010

Fem tips för ökad mental styrka!

1. Sluta nedvärdera dig själv
Våga säg vad du är bra på och minska ned på pratet om vad du inte kan. Vi styrs mycket av våra förväntningar och om du låter omgivningen få ha låga förväntningar på dig så kommer du lätt bli behandlad därefter. Det finns ingen anledning att säga vad du inte kan i onödan. Om det ändå behövs, säg: "Det har jag inte kunnat tidigare" eller "Jag har haft svårt för det där fram tills idag". 

2. Fysisk träning
Fysisk form och mental styrka hänger ihop. När du känner dig i fysisk form så orkar du automatiskt mer, när du orkar mer blir du mer tålig för mentala utmaningar. Det är ingen slump att många i ledarposition motionerar regelbundet, det är mer regel än undantag.
 

3. Anta nya utmaningar
Problem kan ses som sätt att växa. Utan problem, hinder och utmaningar kan vi inte växa som vi vill, så träna på att se fram emot utmaningar eftersom det kommer att göra dig mentalt starkare. Önska inte att saker blir enklare, önska att du blir ännu bättre. Hoppas inte att du ska få en lätt dag, hoppas att du stöter på något som får dig att utvecklas som människa.


4. Påminn dig om allt du tidigare lyckats med
Tänk tillbaka på alla tidigare utmaningar du haft i ditt liv och som du klarat av. Just när du upplevde dem kanske du kände att du aldrig skulle klara det, men två år senare hade du klarat både det och mycket mer. Hämta hem trevliga minnen av gamla segrar och koppla dem till nuet.

5. Skapa återhämtningsstationer
En av de viktigaste komponenterna i mental styrka ligger i att snabbt kunna återhämta sig efter motgångar. Helt klart gäller det faktum att om du redan är i balans så tål du fler yttre påfrestningar, men om du redan håller på och vacklar så behövs det inte någon större vindpust för att du ska falla omkull. Se därför till att du får tid för återhämtning varje dag, unna dig att göra det som gör att du kopplar bort ovidkommande tankar och kan få mental och fysisk återhämtning. För vissa handlar det om att träna med avslappningsprogram , andra gillar att läsa en bok, spela tv-spel, ta en kopp te eller kaffe, att vila en stund eller gå en promenad ute i skogen. Vad ger dig återhämtning?

2 kommentarer:

  1. hej1 Skickar en länk på sidoplanka och som alla plankor går den variera på olika sätt! Mycket effektiv och bränner gott i sidan!
    http://gymglam.se/ovningsbank/mage/#sidoplanka

    SvaraRadera
  2. Tack för de fina tipsen! Jag måste nog tänka mer på att sluta nedvärdera mig själv inför andra fortfarande. Fysisk träning hittade jag enligt min kropps förutsättningar och det vad jag gör hjälper mig på många plan säkert. Jag älskar utmaningar. Om det gäller återhämntingsstationer skapade jag mina egna med tiden eller det har gått så långt så min sjukdom lärde mig att skapa sådana. Det är väldigt svårt att leva i balans när man har höga krav på sig själv, men avslappning och rätt inställning till livet hjälper mycket på vägen. Du har en mycket intressant blogg Cecillia, jag trivs här verkligen. Undrar om jag får länka dig till min blogg? Ha en fin dag. Kram Beata

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...