måndag 31 oktober 2011

Vill du vara Veckans Snigel?

Ibland blir det inte som man tänkt sig vilket företaget Change of Scandinavia har fått erfara när man gjort ett försök att inspirera och peppa sin personal. Man kom på idén med en Veckolista där man utsåg den bästa säljaren till Veckans Pärla och den personen fick Pärlpokalen och så långt är alla nöjda men det fanns fler utmärkelser som ni kan se på bilden nedan:

Veckans Pärla!

Det syns lite dåligt på bilden men det står så här:

* Pärlpokalen=Veckans Pärla!
* Sista varvet flaggan=Ni ligger i toppen och är nära platsen som veckans pärla, kämpa på!
* Nyckelpiga=Du jobbar på bra, men jobba aktivt med att sälja fler och dyrare produkter så kommer du snart bli veckans pärla!
* Snigeln=Ni hamnar sist på listan, vad kan du göra för att förbättra ditt resultat. Fler produkter, dyrare produkter?

Läs hela artikeln HÄR!

Den här veckolistan skickas ut till alla anställda så alla vet vem som är Pärla och vem som är Snigel och det är säkert inte någon som har något emot att bli utpekad som veckans Pärla men det kan vara lite känsligt att bli utpekad som snigel.

Men vad var det då som var så fel med veckolistan?

·        * Att bli utsedd till veckans snigel kan av en medarbetare uppfattas som skamligt och ha en negativ inverkan på hennes självkänsla vilket leder till fortsatt dålig prestation.
·       *   Att bli utsedd till veckans snigel kan få den anställde att känna sig utpekad och utstött vilket kan leda till grupperingar i arbetsgrupperna. Medarbetarens lojalitet mot företaget minskar också.
·        * Det skapar en negativ mental stress att kämpa för att inte bli veckans snigel, vilket leder till sämre prestation.
·        * Personal som får sämre självkänsla och utsätts för negativ mental stress har högre sjukskrivningstal vilket innebär ökade kostnader för företaget.

Vad hade företaget kunnat göra bättre med veckolistan?

·        * Dela ut pärlpokalen, flaggan och nyckelpigan för att peppa toppsäljarna.
·        *  Meddela sämsta resultatet till dom det berör och inte visa det för all personal.
·        * Låta pärlorna dela med sig av sina bästa säljtips och bli ambassadörer för de som behöver lära sig en bättre säljteknik.

    Och eftersom  jag är Rockstjärna så skulle det ju vara önskvärt att utse veckans Rockstjärna istället för pärla. Man hade också kunnat låta varje anställd välja vilken Rockstjärna de vill vara och om vi säger att den anställda Lisa Andersson vill vara Madonna och Lisa blir veckans Rockstjärna så spelas det den veckan musik med Madonna på rasterna t ex.

    Fler tips om hur du får Rockstjärnestatus på din arbetsplats hittar du HÄR!

3 kommentarer:

  1. Som att resa några decennier bakåt i tiden. Det var den här modellen man använde i det forna sovjet och alla vet ju hur det gick. Alla punkter är dåliga, även sista punkten. Kan användas med fördel om man vill mobba någon, eller vill bryta ner någons självkänsla. Vilken pärla vill dela med sig av sina tips? Då riskerar ju pärlan att tappa sin position. Företaget du pratar om behöver en lektion i sunt förnuft.
    Ledningen ska sätta upp ett övergripande mål och om nån halkar för långt efter så passar inte jobbet för den. Det är mycket humanare.

    SvaraRadera
  2. När jag såg länken till inlägget på Facebook, tänkte jag direkt att det är världens miss att utse någon till veckans snigel. Bra att du skriver om alternativen :-)

    Ang WP, det finns säkert någon i ditt nätverk som kan utbilda och hjälpa dig med WP och det är störtmycket att vinna, eftersom den är så sökordsoptimerad i sig själv :-D

    // Kikki

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...