tisdag 16 augusti 2011

Medveten andning!


Här kommer ett väldigt intressant gästbloggsinlägg om hur viktig andningen är. Detta inlägg är skrivet av Christina Sandström som driver företaget Akirum – din kompetenspartner och som skriver bloggen Hälsofokus.

SKAPA ANDRUM I DITT LIV


Många av oss sitter fast i en kemisk fälla! Visst låter det hemskt, men så är det. Vi är så stressade, så stressade att vi inte har tid att hämta andan ens en gång. Vi andas korta andetag högt uppe i bröstet och beter oss som en urtidsmänniska som blir utsatt för fara – HELA TIDEN! Låter inte bra, eller hur!


Balansen mellan syre och koldioxid blir helt fel. Vi varken andas in tillräckligt med syre, eller ut tillräckligt med koldioxid. Och det här kan bli riktigt farligt!

Människor har helt enkelt vant sig vid att alltid andas snabbt, ytligt och högt upp i bröstet.
Genom att andas fel påverkar man det kemiska systemet i kroppen. Andra system i kroppen, till exempel hjärtat och njurarna, tvingas jobba hårdare och när dessa system blir överansträngda får vi problem. Felaktig andning kan i förlängningen leda till dåligt blodflöde till hjärnan med migrän, ångest, glömska och trötthet som resultat och i slutänden påverkas hela cellfunktionen.

Men det går att lära om och lära nytt. Andningen är den enda funktionen i kroppen som vi både kan strunta i och kan styra. Det kanske tar lite tid och kräva lite övning att lära sig. Men tänk på att du andas ca 24000 andetag per dygn. Tänk på vad du skulle tjäna på att din andning skulle bli bara lite effektivare.

TESTA denna övning:

1. Ligg på rygg på golvet, kanske på en mjuk matta, dra upp knäna och sätt fotsulorna i golvet
2. Svanka – pressa korsryggen mot golvet mycket långsamt (flera sekunder i varje ytterläge), tio till tjugo ggr, ta den tid du behöver.
3. Börja med en djup och långsam magputande inandning – svanka samtidigt
4. Sen en långsam utandning – pressa korsryggen mot ryggstödet

Det handlar inte om någon stor rörelse, bara några centimeter uppåt och nedåt. Fortsätt med detta en stund och känn med händerna hur magen utvidgas och sjunker ihop… Vila en stund efteråt… Visst kändes det skönt J

Själv gör jag denna och andra övningar regelbundet för att påminna kroppen om hur fullständigt effektiv andning ska kännas. Och jag mår väldigt bra av det. Nu vill jag dela med mig och lära andra vad jag själv kan. Bakgrunden till att jag började öva är att jag själv upptäckt hur ofullständig min egen andning var och kände mig tvungen att göra något åt det.

Mina kunskaper kommer från studier i anatomi, många års körsång i större och mindre grupper. Röst- och sångträning hos sångpedagog och en hel del litteraturstudier i ämnet medveten och effektiv andning.

Under hösten 2010 körde jag min första andningskurs, under våren 2011 ytterligare en – och nu har jag ytterligare två kurser i höst. Det ska bli väldigt roligt att träffa de nya deltagarna och lära dem medveten andning för ett längre, friskare och vackrare liv. Vackrare? säger du. Ja, huden mår jättebra av att man andas på ett effektivt sätt J

Vill du själv lära dig så är du välkommen till någon av kursstarterna i Boden 13 oktober, eller i Luleå 1 november. Det är tre kurskvällar om 2 timmar vardera, teori och övningar varvas. Om du bor för långt ifrån kan kursen beställas till din ort. Här kan du läsa mer om kursen!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...