torsdag 28 april 2011

Stressigt värre, del 11, Hjärnan!

Här kommer lite tankvärd information om vad som händer i hjärnan och hur stress påverkar.

All stress sitter i hjärnan men reaktionerna kan komma var som helst i kroppen.
Vi tar emot 2,4 miljoner intryck/sekund som fångas upp av våra 5 sinnen och sedan filtreras för att passa in i vår världsbild i fomr av generaliseringar, förvrängningar, känslor, värderingar, minnen, uteslutning, beslut mm. vi medvetandegör 5-9 sinnesintryck/sekund.
Stress minskar halten av ämnen som stimulerar tillväxten av nya hjärnceller samt gör hjärnan mindre dynamisk. Stress ökar också förbrukningen av Serotonin och en minskad halt av Serotonin leder till depression.

Ju längre tid du stressar, desto längre tid behöver kroppen och hjärnan för återhämtning.

Kärves design och foto. 

Tycker du att inlägget/bloggen är bra och vill att fler ska läsa så gilla det här på Facebook, Twittra eller gilla på Bloglovin!

4 kommentarer:

  1. SV: Superkul att du är med och tävlar!
    Lycka till och ha en bra dag! Det är bara att hålla tummarna nu!

    Gilla inlägget på bloglovin för större chans o vinna!

    SvaraRadera
  2. Sv: Tack :) Ja, just nu tycker jag i alla fall bättre om bloggplatsen. När jag bestämde mig för att byta blogg bestämde jag mig för att prova nån annanstans också eftersom jag var lite less på blogg.se och jag trivs riktigt bra på bloggplatsen. Det är ganska bra att man inte behöver hålla på med en massa koder och så som på blogg.se

    SvaraRadera
  3. Usch ja vad alla stressar runt i dagens samhälle.. Hur ska detta sluta egentligen?!

    SvaraRadera
  4. Ja, har haft otroligt många hjärnskakningar och ett par stukningar av olika leder, men aldrig brutit något som jag vårdats för. =)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...