lördag 13 november 2010

Är det en näsa?

Genom att studera strokepatienter har forskare kartlagt hur hjärnan bygger upp visuella bilder. Vid stroke så slutar en liten del av hjärnan att fungera. Utifrån detta kunde sedan forskarna studera hur det påverkade synen.

Ett exempel handlar om en person vars stroke förstörde en lien del av
hjärnans syncentrum. Det var den del som tydligen hade hand om att
bearbeta näsor.
Efter stroken kunde den här patienten inte se näsor. Inte ens en stor, röd
clownnäsa kunde patienten se. Han såg allting annat perfekt förutom näsor.
Forskarna har från denna studie dragit slutsatsen att det är hjärnan som "ser"
och inte ögonen.
Hjärnan ritar upp bilderna, inte ögat.

4 kommentarer:

  1. Tack för dina ord i min blogg. Jag förstår att det kommer att bli bättre (för sämre kan det inte bli) men det är tungt. Jag vill försöka förstå varför men det finns inga svar... Kram.

    SvaraRadera
  2. jäklar, vad knasigt att det kan bli så.

    SvaraRadera
  3. Tack för besöket i min blogg, sånt glädjer mig så mycket.
    Rätt faccinerande med människorkroppen och framförallt hjärnan om hur den fungerar.

    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  4. Hej hej,
    Ja, 30 minuter för en tre-rätters måltid, visst låter det underbart =)

    Mvh Karoleen

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...