tisdag 9 augusti 2011

Veckans Rockstjärna!!!! 9 augusti!

Veckans Rockstjärna!!!



Någon som har hög Rockstjärnestatus den här veckan Är......Martina!!!!! som här delar med sig av en underbar berättelse om att våga ta klivet utanför de trygga ramarna!!!! Martina skriver bloggen 6 månader 2 företag där vi läsare finner massor av inspiration.  
 

Läs Martinas Rockstjärneberättelse genom att klicka nedan:

Dagen jag sa upp mig, nästan…

En kall dag i februari 2011 hade jag bestämt mig, jag skulle säga upp mig från jobbet! Jag var på väg in till chefen för att säga det här och nu. Jag och en vän hade startat företag tillsammans och jag kände att allt gick för långsamt. Dessutom var det en plåga varje dag jag var tvungen att åka till jobbet.
Men eftersom jag är en sansad person och har en sambo och en mamma som båda blev väldigt nervösa när jag nämnde uppsägning valde jag det lite blygsammare alternativet att begära tjänstledigt i sex månader för att köra på med vårt företag och våra idéer. Min kompis och kollega Anna var redan tjänstledig, från samma företag. Min tjänstledighet bestämdes till 1 juni till och med 30 november 2011.
Jag satt på en arbetsplats som jag inte trivdes på och hade varit där i fyra år. Egentligen hade jag inget specifikt jag kunde sätta fingret på som jag inte gillade, för jag hade fått nya arbetsuppgifter, kommit ifrån den arbetsgruppen jag inte trivdes med, en omorganisering hade löst ganska många av de problemen som fanns på arbetsplatsen och jag hade en ny väldigt bra chef, ändå var jag inte riktigt nöjd.
Frågan är om det skulle bli bättre på en annan arbetsplats, eller om jag skulle känna samma rastlöshet och brist på inspiration där? Det var då det slog mig, det är inte arbetet i sig jag inte trivs med det är själva formen för arbetet, att vara anställd med de begränsningar som det innebär. 40 timmars veckor som måste spenderas på kontoret, fem veckors semester att sprida ut klokt så att man får ut så mycket som möjligt, flextider som inte tillåter mig att jobba som jag vill utan tvingar mig att vara på kontoret mellan vissa tider. Allt det där är tvärtemot hur jag fungerar som person.
Nu har jag varit tjänstledig i två månader och njuter varje dag! Det är inte så att jag är ledig och ligger och solar hela dagarna, för jag jobbar verkligen. Men jag jobbar de timmar jag vill, jag kan ta en paus och sticka och ta ett dopp när jag vill eller stoppa i en tvättmaskin. Jag kan välja att inte börja jobba innan 11 på dagarna och istället jobba efter middagen då jag har mycket energi och inspiration. Jobbar jag 40 timmar i veckan? Nej, det gör jag inte, men å andra sidan är jag mer effektiv nu och skulle inte nödvändigtvis få mer gjort om jag satt på ett kontor 40 timmar i veckan.
Efter en vecka kände jag skillnaden inom mig och efter två veckor så tror jag att de runt omkring mig såg den. Jag är lugnare, gladare, nöjdare och faktiskt lyckligare nu än jag var som anställd. Den 30 augusti måste jag bestämma mig hur jag vill göra för jag har tre månaders uppsägningstid. Jag tror jag vet mitt beslut redan nu, det gjorde jag nog redan den där kalla dagen i februari.


Martina kommer ha en länk till sin blogg en vecka framöver i högra kolumnen, hon får också "100 Rockstjärnetips", min Autograf, äran plus ett brev på posten.

Vill du också bli Veckans Rockstjärna?  KLICKA HÄR!

Vill du läsa mer om hur du kan  få mer Rockstjärnestatus i din vardag så kan du köpa min bok "Rockstjärnestatus i Din Vardag!" HÄR!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...