måndag 27 juni 2011

En annorlunda situation!

För några månader sedan blev jag uppringd av en journalist som undrade om jag kunde  tänka mig att coacha Sveriges Integrationsminister, Erik Ullenhag, inför semestern. Det lät som en härlig utmaning som jag tackade ja till. Kan ju vara kul att sprida lite Rockstjärnestatus i Riksdagen. :)
I vanliga fall när jag jobbar med enskilda klienter så har jag tystnadsplikt och så träffar jag mina klienter ensamma. Jag trodde även att så skulle ske i det här fallet, men icke. Eftersom coachningen skulle resultera i en artikel i SvD så gick det ju inte att hemlighålla klientens identitet men jag tänkte att det är ju hans val och jag bestämde även att jag inte skulle avslöja något som sades mellan mig och Erik Ullenhag. Läs artikeln HÄR! Eller HÄR!

Integrationsminister, Erik Ullenhag och Livsstilsdesigner, Cecilia Kärvegård.

Men, ack vad jag bedrog mig. När jag traskade upp på Regeringskansliet med journalisten så hade jag samma dag fått veta att vid coachingen så skulle journalisten, Paula Asarnoj och Erik Ullenhags pressekreterare även närvara. Och som om inte det var nog så studsade det in en fotograf som gav oss direktiv för hur vi skulle sitta och var vi skulle sitta.
Så det uppdraget blev verkligen en utmaning där jag ställdes inför en helt ny situation men resultatet blev bra trots den ovana händelsen.
Livsstilsdesigner, Cecilia Kärvegård
Integrationsminister, Erik Ullenhag









I artikeln ger jag även tips för hur du får så mycket vila och återhämtning som möjligt och här kan ni läsa dessa tips oredigerade:

Tips inför semestern:


·         * Planera inte in några projekt som att renovera bostaden, bygga swimmingpool, göra om trädgården, renovera sommarstugan eller annat som tar mer än ett par timmar i anspråk.

·         * Om du ska åka iväg med familjen på semester så ha inga höga förväntningar som att rädda ett äktenskap eller att du ska uppleva fantastiska saker. Boka inte upp hela resan med olika saker som ”måste” göras, ses eller upplevas utan lämna en del luckor i planeringen för spontana saker eller för att bara vila och vara.

·        * Börja förbered din ledighet ett par veckor innan; gör klart så mycket som går, se till att det finns en kollega som går in och tar dina uppgifter och att den kollegan är väl insatt. Skapa ett autosvar till din mail där du lämnar mail och telefonnummer till din kollega om ärendet inte kan vänta tills du är tillbaka från semestern.

·       * Läs inga jobbmail under din ledighet och informera dina kollegor om att det inte går att nå dig via mail.

·       * Ta inga samtal från jobbet. Be dina kollegor att endast kontakta dig om det är akut och då via sms där de beskriver situationen.

·         * Lev helst hela semestern utan klocka eller boka åtminstone in några dagar när du gör det. Ät när du är hungrig, gå upp när du vaknar, sov när du är trött det är ett väldigt effektivt sätt att lära dig att lyssna på din kropp och få kontakt med din inre klocka.

·      * Gör det som faller dig in, saker som du njuter av att göra. Läsa böcker, lyssna på musik, bada, var ute i naturen, plantera en blomma, måla en tavla, gå på konsert eller ligg i hängmattan och filosofera. Minimera dina måsten och de måsten som du behöver göra gör du när motståndet är som minst.

·       * Umgås med familjen och om du har barn så lek med dom, skratta och ha kul. 

·       * Ägna dig åt avslappningsövningar en gång om dagen.

·       * Ha några dagar fria från mediabrus, det vill säga helt utan TV, Radio, Internet och dagstidningar. Det är ett bra sätt att vila en trött hjärna.



 

4 kommentarer:

  1. Ha ha... ja vilken omställning! Bra gjort Cecilia. Har haft förmånen att träffa Erik vid ett par tillfällen, han är trevlig person. Vilket förhoppningsvis underlättade för dig i den märkliga situationen :)
    Tjingeling

    SvaraRadera
  2. Funderar på om pojken Ullenhag har valt rätt karriär egentligen, det är ju tur att han har dig som kan styra upp hans liv! :D)

    SvaraRadera
  3. O vilken utmaning. Att få reda på det så nära inpå. Utmaningar är alltid ytterligare utveckling så brukar jag tänka.

    Bra att du för in lite Rock i riksdagen......

    Ha re bäst.....

    SvaraRadera
  4. Härligt att få annorlunda utmaningar. Har jag fått ett par gånger. Då växer man ett par meter (minst) för man VET... att INGEN skulle be dig utföra uppdraget om de inte trodde du kunde klara av det. Well done under dessa omständigheter!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...