lördag 14 maj 2011

Botox till 8-åring!

Hur viktigt är utseendet egentligen? Hur långt är du villig att gå för att få ett utseende som matchar idealet? Hur långt är du som förälder villig att gå för att ditt barn ska vara en snygging?
Utseendet blir allt viktigare och vi ser en marknad som ökar lavinartat. En marknad med produkter, piller, kirurgiska ingrepp och sprutor för att vi ska bli snyggare. Vi kan läsa i media om vilka fördelar vackra människor har på alla områden, inte minst när man söker jobb.
Varför är utseendet så viktigt? Har skönhet ersatt religionen eller mår vi så dåligt så vi fokuserar på utsidan för att slippa fronta vårat dåliga mående?

Foto: ABC News
Jag läste en artikel i Aftonbladet om en mamma som sprutar in botox i ansiktet på sin 8-åriga dotter för att hon ska ha större chans att vinna skönhetstävlingar. Mamman säger att hon vet att hennes dotter är missnöjd med sina skrattrynkor. Hur mycket har vi som föräldrar rätt att utsätta våra  barn för i skönhetens tecken?

Läs artikeln: 8-åring får botox - för att vinna. Det finns även en film där man får se hur mamman sprutar in botox i sin dotters ansikte. Eftersom läkare inte skriver ut botox till barn så köper mamma  botox på internet. Självklart så vaxar hon även dotterns ben. För det är okvinnligt att ha hår på benen! Hur mycket hår har en åttaåring på benen undrar jag då. Läs artikeln HÄR!

Om du gillar det här på Facebook, Bloglovin eller Twittrar så ger du fler möjligheten att ta del av det här.

Som prenumerant på Klokegårds Klokbrev får du all information innan den kommer på bloggen, fyll i formuläret högst upp till höger!

18 kommentarer:

  1. Blir skrämd när jag läser detta. Ska vi fostra våra barn till att vara objekt och inte tänkande, självständiga individer med egna tankar, åsikter och känslor. Vilka värderingar förmedlar man som mamma till sin flicka när man gör så här. Räcker der inte med att värderingarna finns i samhället ändå. Just nu läser jag Blonde av Joyce Carol Oates och hon belyser myten Marilyn Monroe på ett mycket fint sätt.Vad händer med människors inre när vår låter ytan ta över våra liv. Ja, jag blir riktigt upprörd.
    Får lugna ner mig och önskar dig en fin helg. Bra at du belyser frågan.

    SvaraRadera
  2. Det här är så vansinnigt att det behövs egentligen ingen kommentar. Mamman använder barnet för att uppfylla sina egna syften utan hänsyn till barnet.
    Jag har inte läst artikeln, men jag tror inte jag behöver det heller, det här talar för sig självt.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst artikeln men det vill jag inte heller. Jag blir så upprörd. Jag vet egentligen inte ens vad jag ska säga. Hemskt är det i alla all att göra så mot ett barn. Vad lär man dem? att utseendet är viktigast och att det inte spelar någon roll hur man är som person, bara man ser bra ut? Man tar ju ingen hänsyn till barnet och vad det tycker och tänker, utan man gör ju bara som man själv vill för att uppfylla nåt slags behov hos sig själv.

    SvaraRadera
  4. Så vansinnigt att man vill spy och omhänderta mamman!

    SvaraRadera
  5. Skrämmande!!! En mamma som lever genom sin dotter. Såg filmklippet också och flickan verkar ju inte ens vara säker på varför hon får botox. Låter som en inlärd utantilläxa. Och vaxa benen på en 8-åring! Galet!
    Tycker synd om flickan!

    SvaraRadera
  6. Jag är ju inte fåfäng själv heller så det skulle bli väldigt konstlat om jag skulle tvinga på mina barn ett ideal jag inte delar.
    Vaxa ben på en 8åring eller ge botox finns inte ens på kartan, finns ju ingen som helst anledning.

    Sminka sig har de fått göra sen de var små, men DE har sminkat sig och tyckt att de varit jättefina och jag har inte sett det som negativt att låta dem leka med färger.
    Men som sagt, deras fåfänga har de fått skaffa sig själva och visst är väl mina döttrar mer utseende-medvetna än vad jag är men inte så det går till överdrift.

    Vet du, jag var till och med så "jävlig" att när tvåan ville bli modell så sa jag att det får hon visst bli det när hon är myndig och fattar sina egna beslut.

    Barn ska få vara barn och framförallt få lära sig att det finns betydligt viktigare saker i livet än att vara vacker på ytan.

    SvaraRadera
  7. Nu är kvällensbloggar uppe, kika in och kolla om du är en av dom :)

    SvaraRadera
  8. Redan publicerat överallt.
    Botoxingrepp är dessutom inget farligt

    SvaraRadera
  9. Tycker botox överhuvudtaget är helt onödigt när det används enbart i syfte att göra en "vackrare". När man börjar spruta in det i barn så har man korsat gränsen rejält. Barnet är antagligen inte nöjd med sina skrattgropar/rynkor just för att hennes mamma har fört över sin egen skönhetsfixering till sitt barn.
    Ett typiskt exempel på en mor som vill leva ut sina egna drömmar genom sitt barn.
    Nej, botox borde endast användas av läkare och till nödvändiga syften, tex så används det till folk som har alldeles för spända käkar och som orsakar migrän.

    SvaraRadera
  10. Som Strindberg sa, Det är synd om människorna.

    Trevlig helg,
    Rebecca

    SvaraRadera
  11. FYFAN! GUD VAD HEMSKT!
    Hur kan man göra så ? :S

    SvaraRadera
  12. fick rysningar när jag läste det, och jag som är extremt nålrädd blev illamående av bilden. Att utsätta ett barn för sånt :S och att det är en FÖRÄLDER som gör det ;____;
    ok att ge småbarn fina smycken och kläder att ha på sig - men att göra sånt mot kroppen :/
    föräldrar borde uppmuntra barn att tycka om sig själva som de är.
    sorgligt ;__;
    bra skrivet inlägg!

    SvaraRadera
  13. Såg detta på italiensk TV.
    Vill bara säga att mina barn är världens vackraste precis som de är...och jag med!!!

    SvaraRadera
  14. Det här är verkligen helt sjukt! Gå in och och stöd denna stackars flicka på http://www.facebook.com/pages/Stoppa-mamman-som-injicerar-botox-i-sin-8-%C3%A5riga-dotter/145730175498770#!/pages/Stoppa-mamman-som-injicerar-botox-i-sin-8-%C3%A5riga-dotter/145730175498770?sk=wall

    SvaraRadera
  15. usch, stackars flicka. Hennes mamma ger ju henne massa komplex, vilken dålig självkänsla den flickan kommer få/har :/

    SvaraRadera
  16. Nu blir jag ARG! Vad händer med världen?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...