Leta i den här bloggen

Läser in...

lördag 19 november 2011

När allt känns motigt!

När man möter motgångar, stora eller små så är det lätt hänt att man hamnar i en en nedåtgående tankespiral där negativa tankar dominerar. Självnedsättande tankar, tankar på misstag man tycker man gjort, tankar på sådant man ångrar och tankar som förutspår en dyster framtid. Har man väl börjat tänka dessa tankar så fylls de lätt på med nya tankar, tankar som fortsätter att dra ner ditt humör och din energi.
Det kan kännas väldigt tungt och nattsvart men det finns sätt att vända en nedåtgående spiral och få den att bli en uppåtgående spiral istället så här kommer några tips på vad du kan göra för att vända dina tankar till mer konstruktiva tankar.
 
Negativa tankar kan bli positiva tankar!
 
Tips för att bryta en negativ tankespiral:

Ett effektivt sätt att bryta de negativa tankebanorna är göra listor med dina bra sidor och egenskaper. Att skriva ner saker är väldigt effektfullt. Effekten blir ännu större om du sedan läser högt vad du skrivit ner. Du kan också göra en lista på saker som du är stolt över, en lista över saker som du presterat, en lista över roliga saker som du tycker om att göra.
Nedan följer exempel på hur en lista kan se ut:

• Jag är älskad av min familj och de är stolta över mig.
• Jag är kreativ.
• Jag har många fina vänner.
• Jag är omtänksam.
• Jag tar hand om mig själv.
• Jag är full av iver inför en ny dag.
• Jag duger.
• Jag förtjänar allt gott.
• Jag förlåter alla som sårat mig.
• Jag förlåter mig själv.
• Jag accepterar mig som jag är.
• Jag är full av glädje.
• Jag kan bli vad jag vill.
• Jag vill lära mig nya saker - söker utmaning.
• Jag är en självständig person.
• Jag ser och hör med kärlek och omsorg.
• Jag mediterar, njuter av naturen.
• Jag hjälper de som har det svårt.
• Jag använder mina erfarenheter.
• Jag tar mig tid att leka med barnet inom mig.

Ett annat sätt att bryta tankebanor är att göra vardagliga saker på andra sätt än du är van vid; duscha i mörker, byt platser kring matbordet, borsta tänderna med ”fel” hand, klä på dig i omvänd ordning osv. När man gör så här så aktiverar man båda hjärnhalvorna och väcker kreativiteten till liv.
Här är en lista på saker som du också kan göra när du känner dig nere:

• Tala med familjen.
• Ring en riktigt god vän.
• Ge dig ut och motionera - de bildade endorfinerna ger dig en lyckokänlsa
• Vet att att varje dag är en ny dag i ditt liv
• Gå och se en rolig film.
• Lyssna på musik.
• Lyssna  på avslappningsövningar.
• Meditera
• Se  framåt.
• Kom ihåg dina fritidsintressen.
• Lyssna på talböcker.
• Skriv eller måla ner dina tankar.
• Gläds över de små tingen - ett vackert väder, fåglars sång, den första snödroppen, ett varmt leende.
• Anmäl dig till en kurs
 
Tänk om - tänk rätt!

6 kommentarer:

  1. Bra inlägg att ta upp. Mycket bra tankar att tänka på så här i novembermörkret.
    November kan vara hur mysigt som helst om man vill.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra inlägg att ta del av. Känna sin egna styrka är det viktigaste vi kan göra...

    SvaraRadera
  3. Sköna tips!!
    Trevlig helg med dem innanför västen :)
    Inger

    SvaraRadera
  4. Du är så klok Cecilia! Har själv varit i en nedåtgående spiral här ett tag efter ett tufft år, men jag försöker nu att greppa de små ljuspunkterna i tillvaron, tills det hela lättar lite..

    Tack för ditt inlägg! Det ger mig hopp om att jag kan vara på rätt spår.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Vilket bra inlägg!
    Ska ta och kopiera och sätta upp på kylskåpet. Då kanske även vilsna tonåringar muntras upp :)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Underbart!!!
    Du rockar fett på de enklaste och mest konkreta tipsen!
    KRAM

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...