måndag 10 oktober 2011

Unga tjejer stressar mest!

Läste precis en artikel på Netdoktor.se som handlar om unga tjejer och stress. En ny undersökning visar att stress ökar mest hos unga tjejer. Nedan ser du ett utdrag ur artikeln: "Unga tjejer stressar mest."

"Nästan var tredje ung tjej känner stress. Det visar nya siffror från Statistiska centralbyrån.
Allt fler känner stress, oro och ångest, men det är framför allt bland tjejer som den psykiska ohälsan ökat med fyra procent på tre år."

Man skriver vidare om att en anledning är att man idag har fler val vid gymnasieval t ex. Jag anser att den mediaexponering som dagens ungdomar lever i är en annan anledning till att  drabbas av hjärnstress. Att hela tiden vara nåbar via mobil och sociala medier, rädslan att missa det som händer på facebook mm.
Hjärnan har sina begränsningar och blir trött när den hela tiden exponeras, det ligger inte i människans natur att kunna hantera den mängd information som vi idag utsätts för.Speciellt tjejer matas hela tiden med skönhetsideal som är svåra att uppnå utan operation eller andra typer av ingrepp och det är väldigt viktigt att se snygg ut, ha snygga kläder av speciella märken och det är också en stressfaktor.

Vill du ha tips mot stress så kan du HÄR läsa om dom tips jag gav Integrationsminister, Erik Ullenhag när jag coachade honom.


Vad tror du är anledningen till att unga tjejer stressar mer? Kommentera gärna i kommentarsfältet!





5 kommentarer:

  1. Intressant!
    Ska kolla länken när jag kommer hem.
    Jag var själv inne på ämnet för ett tag sedan i ett av mina inlägg.
    Ser stressen och pressen på nära håll hos mina ungdomar.
    Dom har bra mycket högre krav på sig än vad jag hade när jag var i deras ålder, och framför allt en annan typ av sk. krav.
    http://liljegrens-spot.blogspot.com/2011/10/utbrandutmattningsdepression.html

    SvaraRadera
  2. Ja, det var precis så som jag tänkte :P Har skickat ett mail nu :)

    SvaraRadera
  3. Har upptäckt att det är väldigt skönt att glömma mobilen hemma ibland..
    Dock så blir jag mer stressad av att inte göra någonting än av att göra någonting :P

    SvaraRadera
  4. Det man bör förstå när man tar del av såna här undersökningar är att killar och tjejer fungerar på olika sätt, och därför är det svårt att få fram ett jämförande resultat. Det står faktiskt att unga tjejer stressar mest och då får man väl anta att man jämför med andra kategorier. Visst har stressen ökat i samhället, men vi ska inte glömma bort att det är många fler unga killar som faktiskt dör av stress.
    Det här är inte specifikt ett "tjejproblem" utan ett samhällsproblem som bottnar i självkänsla och värderingar.

    SvaraRadera
  5. SV: Vad glad jag blir, tack! =)
    Ska ge mig in i din bok imorgon. =)
    Ha en fortsatt fin eftermiddag!
    Varma hälsningar
    Maja

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...