onsdag 19 oktober 2011

Älskar han mig? 3 tips!

Jag har på sistone pratat med/lyssnat på flera unga tjejer om deras tankar på relationer vilket har förstärkt bilden av att män och kvinnor tänker och beter sig olika. Jag tycker det är väldigt intressant särskilt om man tänker på det här i relation till den jämställdhetsdebatten som hela tiden pågår.

Image: Stuart Miles / FreeDigitalPhotos.net


Nedan följer några fraser som tjejerna  uttryckt:

* Killar lägger inte märke till detaljer.
* Typiskt killar! De fattar ju ingenting!
* Varför sms:ar han aldrig?
* Varför ska alltid jag skicka sms först?
* Menar han verkligen det han skriver/säger?
* Varför skickar han inga gulliga sms?
* Hur upptagen man än är så finns det alltid tid att skicka sms.
* Killar kan inte visa uppskattning och kärlek.

Mycket av det som sägs går ut på att killarna gör fel och att tjejerna inte känner sig älskade och uppskattade. Men pratar man med killar så säger dom att dom visst visar uppskattning och kärlek. 

Så vad är problemet? Tjejerna vill ha uppskattning men anser inte att dom får någon och killarna anser att dom visar uppskattning. Alltså uppfattar tjejerna att dom har ett problem som inte finns och killarna gör något som inte syns eller märks. Som bäddat för missförstånd.

Tjejer har också en tendens att lägga ner väldigt mycket tid på att analysera och diskutera. Och här analyserar man inte bara det som killen säger och gör utan även det han INTE säger och gör. Det går åt mycket tid till det här och tyvärr så leder det inte särskilt långt för man får inga svar som stämmer överens med verkligheten utan baserar sitt mående och sin besvikelse på egna slutsatser och väninnors tolkningar.

Vanligt är att tjejers tolkningar och analyserande leder till oro, grubblerier, depp, nedsättande tankar om sig själv, ilska, irritation, känsla av att inte vara älskad, dåligt humör och tårar.

Foto: Kärves design & foto.

Vad är det i grund och botten som både tjejer och killar vill ha i en relation? Bekräftelse, kärlek, uppskattning, ömhet, närhet ja, listan kan bli väldigt lång.
Så vad är det som gör att det blir problem här? 
* Vanligt är låg självkänsla hos ena parten, hon/han anser sig inte värd att få kärlek och uppmärksamhet. 
* Vi har olika sätt att visa uppskattning på och missar därför den andra partens uppskattning.
* Uppfattningen att den andra inte fattar något
* Tron att den andra vägrar att lyssna, när det egentligen handlar om att vi tolkar saker på olika sätt.


Så här kommer 3 värdefulla tips för att få en bättre relation:

* Kommunicera: Ställ hela tiden frågor: Har jag förstått dig rätt när du säger....? Menar du att.....? Har jag tolkat dig rätt? Hur uppfattar du det som jag precis sade? För det räcker inte att bara prata och lyssna utan vi måste även förstå vad den andre säger. Vi är inte dåliga på att kommunicera däremot så är vi mindre bra på att försäkra oss om att vi förstått varandra. Vi tolkar det som sägs utifrån tidigare erfarenheter och upplevelser.

* Tydlighet: Det är väldigt viktigt att vara tydlig med dina behov och önskemål. Det räcker inte att säga att du vill ha uppskattning, du måste även berätta vad du uppfattar som uppskattning. Ge exempel på sådant som gör att du känner dig uppskattad. Nedan ser du ett exempel på missuppfattning:

Hon: Varför visar du mig aldrig någon uppskattning?
Han: Det gör jag visst!
Hon: Nej, det gör du inte!
Han: Jo!
(Här får hon en smart idé.)
Hon: Berätta om sista gången du visade mig uppskattning för då har jag missat det helt. Vad gjorde du då?
Han: Jag lagade bilen i förrgår i flera timmar.

I det här exemplet ser vi hur lätt det kan bli missförstånd. Hon har inte varit tydligt nog med vad hon behöver/vill ha och han visar uppskattning på ett sätt som kanske är det sätt som han skulle tycka om att få uppskattning på. Han anser och tror att han visar henne uppskattning och hon ser det inte och den här missuppfattningen leder till sårade känslor, besvikelse och känslan av misslyckande. Helt i onödan.

* Acceptera: Det är bara att gilla läget! Du kan inte förändra en annan människa. Tack och lov för det! För om det gick att förändra andra människor så skulle det innebära att andra människor kunde ändra på dig, och det vill du inte. Så har din partner beteenden som du ogillar så är det bara två saker du kan göra; acceptera eller lämna honom/henne. Nu finns det vissa beteenden som är helt oacceptabla och rent av skadliga och om partnern inte själv inser det så finns det inget att göra.
Men när det gäller mer oskyldiga ovanor/beteenden så är det bara att acceptera. Det går åt alldeles för mycket energi åt att reta upp sig och gå omkring och vara irriterad över sådant som man ändå inte kan förändra.

Vill du ha fler tips om relationer? Klicka på bilden nedan:

9 kommentarer:

  1. Nu ska du få lite uppskattning från mig. Det är helt riktigt att man måste förvissa sig om hur den andre tänker, och då måste man ställa frågor och inte dra egna slutsatser, som ofta blir fel. Det handlar ju om att lära känna varandra, och det tar tid, och då måste man ju fråga.
    Skulle tro (utan att veta) att många förhållanden där unga människor ingår stupar just på det du tar upp här, dvs missförstånd pga att man inte varit mån om att lära känna varandra ordentligt, utan litat blint på att den egna uppfattningen är den enda rätta.

    SvaraRadera
  2. om man frågar å itne männen säger sanningen då om något är fel eller itne? jag tycker sista punkten acceptera inte är ett bra tips. Jag gjorde det, och slösade bort 3 år av mitt liv, när det finns män därute som verkligen bryr sig om en och vill vara med en, ge en uppmärksamhet. Acceptera aldrig, ´hitta någon ny. Kärlek övervinner inte allt, speciellt inte när det bara kommer från ena parten, och visar han ingen uppskattning, vill han nog inte ha dig. Vill han ha dig får han visa det.

    SvaraRadera
  3. NÄSTAN !!?? lika svårt Gammal som Ung..

    1.Det räcker inte med baara kärlek eller baara sex..
    2. Man kan ha underbart sex men inte riktikt känna den andre i själslig gemanskap :varning
    3.Man kan känna stark kärlek men inte funka alls i sexlivet :varning
    4.Ett gemensamt mål[stort eller litet) är en bra öppning
    5.Var lite snällare !!! mot varandra
    6.Försööök att inte prata om ALLT i er relation med bästisen.. INTE riktigt säkert utan att svaret är färgat av svartsjuka o dyligt
    7.INNERST inne!!?? KÄNNER man om det är äkta kärlek.. för då mår man bra i magen
    8. Mår du inte bra i magen ÄÄR det oftast av en eller annan reell anledning
    9.Gör ett tidningstest tillsammans om partnerskap(kanske på skoj) OCH LUUSLÄS sen detta
    10.Förändrar någon sej plötsligt: otrohet depression ny föälskelse i huvudet.. Nåågot är det, prata ELLER vänta in ett litet tag, men agera sedan
    11.Gå efter vad duuu vill ha ut också, ge inte ALLT till den andre för "att vara till lags", oavsett om det är mat eller sex eller livskvalitet
    12.Var INTE en sån där jobbig Dramaqeen eller Dramaboy, det är bara ditt ego som åker rollercooster, gagnar INGEN
    13. VAR RÄDD OM DEJ! för då är det troligare att den andre också är det
    Kärleken är död.. LEVE KÄRLEKEN!!!!!

    SvaraRadera
  4. Conny: Tack för en bra kommentar! Håller med dig. Det är så viktigt med kommunikation.

    Ronja: Om mannen ljuger och säger att allt är bra fast det inte är det så är det synd om honom för då kan han heller inte räkna med någon förändring.
    När det gäller acceptera så är man faktiskt tvungen till det om man vill leva ihop med en annan människa. Min man har till exempel vissa sidor som irriterar mig och då kan jag antingen acceptera det eller lämna honom. En sida som irriterar mig är att han lägger undan saker på vad jag tycker är fel platser, speciellt så lägger han saker högt så jag måste klättra på stolar för att se och nå. Men jag väljer att acceptera det istället för att lämna honom. Det är svårt att se allt i svart eller vitt, allt eller inget. Det finns människor, inte bara män, som har svårt att visa kärlek även om de älskar därför är det viktigt att ha en öppen och rak kommunikation. Är det däremot så att bristen på ömhetsbetygelser beror på att känslor saknas, ja då är det fel att fortsätta.

    Ewa! Vilken underbar lista med härliga tips och råd. Älskar nr 12, finns alldeles för många av dom.

    Tack för engagerande kommentarer.

    SvaraRadera
  5. Hela ditt inlägg är viktigt, men det här som du säger tycker jag är särskilt viktigt i sammanhanget: "Det finns människor, inte bara män, som har svårt att visa kärlek även om de älskar därför är det viktigt att ha en öppen och rak kommunikation." Alla är inte medvetna om att det förhåller sig på det viset och jag tror att det - särskilt bland unga - är just det som är anledning till många missförstånd och problem.

    SvaraRadera
  6. Kunde inte låta bli att skratta, så klockren dialog!

    SvaraRadera
  7. Vilket bra inlägg, du gör skäl för ditt namn, Klokegård. Gillar kommentarerna också. Efter att ha varit (och fortfarande är) gift med samme man i 22 år och tillsammans i 30 vet jag att det inte är lätt. Hade behövt dina tips många gånger om.:)

    SvaraRadera
  8. Rätt dålig dialog tycker jag iaf, för då kan man lika gärna som kvinna säga att man visst visat uppskattning för man har ju dammsugit hela huset eller lagat maten.. eller Jo jag visar uppskattning för att jag andas!. . Om visad uppskattning skulle ersättas med tjänster man lika gärna kan betala för i affären så skulle jag skiljt mig länge sedan och blivit the crazy catlady.

    SvaraRadera
  9. Såg nu först i efterhand att dialogen ju var tänkt som ett dåligt exempel så jag babblade på lite i onödan här ovan hehe

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...