Bitterfitta |
Vi har alla träffat på väldigt irriterade och missnöjda människor, det kan vara grannen, ett butiksbiträde, en kund, en person i bilkön, en person på torget, i butiken eller var som helst där människor samlas och möts. Det kan vara grannen som är förbannad över att din flaggstång ger för mycket skugga på hans tomt, eller att ett träd på din tomt har vuxit sig för stort, du kanske råkar komma emot någon i kön, eller helt enkelt ler mot fel person. Vad kan man då göra när man stöter på en sådan person? Först och främst: Ta det aldrig personligt. Även om det går till personangrepp så är det bara ett utslag av irritation som gått för långt. Nedan finner du en lista på några saker som är typiska behov hos dessa irriterade personer. Kan vara bra att tänka på speciellt för dig som är företagare och möter irriterade kunder.
Bitterkuk |
Kunder/människor som är upprörda vill:
• Att du ska höra på det dom säger.
• Att du ska ta dem på allvar.
• Att du ska förstå vad som är problemet och vad som är anledningen till deras upprördhet.
• Att du ska ge dem kompensation, rabatt eller hjälp som gör dom nöjda.
• Att det problem som de upplever ska lösas fort.
Om du verkligen har gjort allt som står i din makt för att tillfredsställda en missnöjd kund och han/hon ändå inte är nöjd så ta det inte personligt. Upprörda personer säger ofta saker de inte menar. De har behov av att ventilera sin upprördhet. Om det var ditt fel så att erkänn det och se till att du gör allt för att ställa det till rätta och att du lärt dig till nästa gång. Det bästa är att fokusera på lösningen.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaBlev lite fel ovan...
SvaraRaderaMen väldigt bra skrivet av dig!
Ha en jättebra dag!
Förstår man betydelsen av orsak och verkan så fokuserar man på lösningen.
SvaraRaderaFör övrigt instämmer jag i Susans kommentar!
Verkligen. Att bara lyssna och inte säga emot brukar lösa det mesta.
SvaraRadera