Leta i den här bloggen

Läser in...

måndag 14 november 2011

Rockstjärnestatus på företaget!

Skapa rockstjärnestatus i ditt liv och ditt företagande

"När du är unik, när du ser att du är bäst i hela världen på att vara Du, när du prioriterar så att du mår bäst, när du lever fullt ut, när du går utanför din trygghetszon och  möter livet! Då har du Rockstjärnestatus i ditt liv!"

Att bjuda in Rockstjärnestatus i ditt liv och på företaget är att ändra attityden, tacka ja till fler konstruktiva tankar, leva ut dina drömmar, välja skrattet, leka, prioritera dig själv, njuta, göra mycket av det som du tycker om att göra och att vara unik.


Rockstjärnor på jobbet!
 
 Livet är tidsbegränsat – det vet vi alla, och ändå lever vi så ofta som om vi alltid skulle leva. I första hand så gör vi alla dom där ”måstena” och försöker leva upp till alla outtalade krav som vi inbillar oss att omgivningen har på oss. I tankarna dyker det ibland upp saker som vi skulle vilja göra, saker som vi vet att vi mår bra av, de där sakerna som får det att bubbla inom oss av glädje, kärlek, lycka och kreativitet. De där sakerna som vi skjuter på morgondagen, de där sakerna vi ska göra sen, sen när barnen har vuxit upp, sen, när jag har avslutat det här projektet, sen på semestern, sen när jag går i pension, sen när jag är piggare.
Rockstjärnestatus är att ha ett flow i dina tankar, ditt varande och ditt görande. Ett flow du får när du släpper de begränsande hjärnaktiviteterna och skapar modet att lyfta fram din unikhet och leva ut ditt unika Jag. Det är när du gör saker utifrån dig själv, ditt unika Jag som du presterar som bäst. När du litar till dig själv och din egen förmåga och vågar tro på att du är bäst!

Framgångsrika företagare använder sin unikhet för att nå sina mål
En framgångsrik företagare har förmågan att använda sin unikhet för att nå sina mål här i livet. Det handlar alltså inte bara om en bra utbildning och mångårig erfarenhet inom det område där man verkar utan en kombination av utbildning och dina personliga livserfarenheter, beteende, intressen mm som är grunden till framgång.
En företagare som Rockar Fett är en företagare som sticker ut ur mängden, som har ett unikt koncept som gör att kunderna väljer det företaget framför konkurrenterna. 
En företagare som tänker som en Rockstjärna och därmed bejakar sina och företagets unika  egenskaper, och vågar vara sig själv möter ökad respekt,  får folk att lyssna och bli nyfikna på det som ditt företag har att erbjuda.

För större företag med anställda så är de anställda den viktigaste  tillgången och lyckas man då få de anställda att utvecklas och bli Rockstjärnor på arbetsplatsen så har man vunnit mycket då det är de anställda som för företaget framåt.

Du kan självklart bli framgångsrik även om du inte vågar tänka som en Rockstjärna men framgången blir säkert inte lika stor och lika härlig.
Att tänka som en Rockstjärna är att gå hela vägen, att  satsa fullt ut, löpa hela linan. Visst ska man vara försiktig men inte rädd. Jag pratar alltså inte våghalsighet men att hålla tillbaka för att man  inte vågar sticka ut eller vara unik ger återhållsam framgång.
Nöjer man sig med  lagom så får man lagom, det är inte fel men det är så härligt om man  kan få ut mer än lagom bara genom att gå ett steg längre, genom att ge lite till.
Jag anser att det till stor del handlar om rädslor när man inte vågar tänka som en rockstjärna som företagare.  Rädslan att inte vara accepterad, att inte duga, att vara för mycket och  rädslan för ensamhet.

Våga stick ut!

Ett vanligt fenomen som många gör är att jämföra sig med andra företagare och tro att deras accepterade beteende är det rätta. När  ser att en annan människas beteende är accepterat så är det beteendet okej och då gör vi likadant. 
Men när man gör likadant som konkurrenterna så är risken stor att du försvinner i mängden, du blir en av alla andra så varför ska jag välja just dig.

För en egenföretagare så är det individen som är väldigt viktig och man får då börja hos sig själv. Det gäller att hitta just din unika kombination av erfarenheter, utbildningar, egenskaper, talanger och intressen.
Den unikheten  använder du sedan i ditt företags story, i all marknadsföring och i kundkontakter. Att vara din egen unikhet är det minst ansträngande och du behöver inte tänka på hur du ska bete dig.
För större företag handlar det mer om företagets varumärke och här är det viktigt att lyfta fram medarbetarna. Du kanske har en eldjonglerande reparatör, en operasjungande administratör, en poesiskrivande webansvarig. Sådana saker sätter knorren på företagets story. Vad härligt att få möta en kundansvarig som kan hjula!
Dina medarbetare är alla unika och den samlade unikheten blir även företagets unikhet.

Mina bästa tips
Gör listor över egenskaper, erfarenhet, utbildning osv för att få en bild av den unika kombinationen.
Utse månadens Rockstjärna bland medarbetarna.
Gå utanför ramarna.
Bannlys klagomål och fokusera på önskemål.
Hylla dig själv. Hylla medarbetarna.
Belöna framsteg och uppnådda mål.
Uppmuntra dig själv. Uppmuntra medarbetarna.
Uppmuntra attitydförändringar till uppgifter som är tråkiga att utföra.
Se problem som utmaningar.
Byt ut ordet måste till Jag vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...