fredag 25 mars 2011

Varför ska du skratta?

Foto by Karvegard
Det har publicerats över tusen vetenskapliga artiklar de senaste 30 åren om humor och skratt. Vetenskapliga studier visar att humor och skratt har en positiv inverkan på välmåendet och hälsan. Det finns även en vetenskaplig tidskrift som bara publicerar artiklar inom det området, Humor - International Journal of Humor Research. Alla vet att man mår bra av att skratta men bara för att påminna er så kommer här en lista på de positiva effekter som studier  har visat.


Positiva effekter på din hälsa:

* Inre jogging: ett gott skratt sätter fart på hjärta, lungor och nervsystemet. Eftersom skratt leder till olika muskelvibrationer som i sin tur leder till en djup avslappning.


* Skratt minskar stress.


* Skratt ger starkare immunförsvar.

* Stärka den kreativa problemlösningsförmågan.


* Stärker den mentala flexibiliteten.


* Underlätta det sociala umgänget.


* Bygger upp Vi-känslan.


* Skyddar mot stress.


* Underlätta inlärning.


* Förbättra anställdas effektivitet.


* Motverka utbrändhet.


* Minska depressioner.


* Kan bidra till att minska olika former av missbruk.


* Har en smärtstillande effekt.


* Kan reducera rädsla.


Camilla Photography
Det här var svaret på frågan; Varför ska du skratta? Och med facit i hand kan jag nu fråga; varför skrattar du inte oftare?


Ha nu en riktigt Rolig helg, titta på roliga filmer, läs roliga historier och roliga böcker! Och, skratta, skratta, skratta med varandra. 


Gör denna helg till en härlig skratthelg!

5 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med om detta, angående skratt. Fin hemsida förövrigt! :)

    SvaraRadera
  2. svar: aww blir helt rörd.
    Ska skriva om dig lovar måste bara komma på nått bra och har ont i huvudet haft de i en vecka nu tror jag måste gå och kolla min syn tror jag+ att jag fick 3 "jobb" i kväll jag inte räknat med men de kommer lovar kram

    SvaraRadera
  3. Hej Cecilia

    Så klokt, Tack för denna boken, också.
    Hinner inte med att läsa alla dina kloka inlägg.

    Kram Maggan

    SvaraRadera
  4. Så sant :) Att skratta är viktigare och hälsosammare än man tror dessutom har man ju mycket roligare och mår bättre! Tack för ett inspirerande inlägg!

    När jag är på trist humör brukar jag kika in på www.youtube.com och titta på American funniest homevideos" där folk drattar på ändan, skakar på ketchupflaskan och kikar ner i flaskhalsen o undrar varför det inte kommer nått och så *ploff* mm Funkar varje gång! Man blir på gott humör! Likaså att leka med en hund/katt eller med ett barn.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Tack för ett bra inlägg om skratt!

    Jag har bestämt mig för att göra ett skrattexperiment. Varje dag i en vecka ska jag titta på den här videon och se hur det påverkar mig.

    http://www.alltominternet.se/2011/03/24/forsok-att-inte-skratta/

    Må bäst!
    Linda


    /Den nakna coachen :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...