tisdag 29 mars 2011

Hur bemöter du kunder?

I går kom min dotter hem från förskolan helt överlycklig! Hon åker skolbuss varje dag och igår var hon överlycklig för att dom skulle få en ny busschaufför, varför undrade jag så klart?
Jo, den "gamla" busschauffören sade aldrig Hej eller Hej Då och det gillade inte min dotter. Hon har nyss fyllt 7 år och har redan märkt hur viktigt det är att hälsa, hur viktigt det är med vanlig, hederlig artighet.

Hur du bemöter en kund eller medmänniska kan vara avgörande för utgången av det mötet. Med vänlighet kommer man faktiskt väldigt långt.

Tips för bemötande:

* Le: Även när du pratar i telefon för det  förändrar din röst till att låta mer vänlig och inbjudande. Du kommer bli mer positivt bemött om du ler i telefon, kan du inte le naturligt så forma munnen till ett leende.

* Ögonkontakt: Ta ögonkontakt med personen du pratar med. Det är förtroendeingivande och ger ett  tryggt och säkert intryck när du ser någon i ögonen. En flackande blick gör den du möter osäker.

* Handslag: När du tar i hand så ska handtaget vara fast men inte för hårt och inte för långt. Ta i hela handen och nyp inte bara åt om fingrarna. Och se personen du hälsar på i ögonen.

* Kroppspråk: Kroppsspråket säger oss väldigt mycket. Det är viktigt att ha ett välkomnande och avväpnande kroppsspråk. Armar i kors för bröstet signalerar försvar och skydd. Välkomna med armarna ner och utåt från kroppen, gärna med handflatorna blottade mot besökaren, det signalerar att du inte är farlig och att du inte ser besökaren som ett hot.

* Lyssna: Lyssna alltid mer än du pratar. det inger förtorende, tillit och trygghet.

* Skratt: Humor är ett oslagbart verktyg för att bygga relationer.

Apropå relationer: Läs mer här om att få besökare till din blogg.

7 kommentarer:

  1. Ännu ett bra inlägg. Det kan låta som en bagatell men det är väldigt viktigt hur man bemöter kunder. Bara att gå till sig själv, så förstår man hur viktigt det är med ett trevligt bemötande.
    Det finns väl inget obehagligare än att bli bemött med nonchalans och disrespekt. Jag undviker flera affärer, firmor just pga. av man inte blir bemött på ett trevligt sätt, och jag tycker det är konstigt att så många företagare inte förstått vikten av ett trevligt bemötande. Det kan ju vara skillnaden mellan att få affären i hamn eller inte.

    SvaraRadera
  2. Hej tjej!

    Enkla och kraftfulla verktyg. Tack för att du delar med dig om så mycket bra saker.

    Må bäst!

    /Linda

    SvaraRadera
  3. Ja, jag tränar på gym. Tack men jag känner mig inte så duktig, tränar inte så mycket som jag skulle vilja. Lathet antar jag =)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Huset är 95 kvadrat, tror jag... :P

    Detsamma :)

    SvaraRadera
  5. Jag får ofta jobba med hur jag bemöter folk, eftersom jag jobbar i kassa och kundtjänst på coop forum. Jag är det första och/eller sista en kund ser av butiken, det ska skapa ett gott intryck att komma tillbaka..


    SVAR: Kul att du är med och tävlar om dagens blogg, lottar en vinnare i morgon och meddelar som vanligt så ni har chansen att in och kika vem som vann och anmäla er igen!

    SvaraRadera
  6. Barn är så himla kloka! :D

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...