tisdag 22 februari 2011

Ta fram kreativiteten!

Att vara kreativ är en fantastisk känsla men tyvärr finns den inte alltid där. Ofta tror man att man måste vara på rätt plats, lyssna på speciell musik eller att kreativitet helt enkelt är något som kommer och går och man får ha tur om man har tid när kreativiteten kommer.

Ett stort hinder för kreativiteten!

Alla har vi mer eller mindre tråkiga uppgifter som måste göras. Många gånger skjuter vi dom här sakerna framför oss vilket leder till en tung känsla i kroppen. Det är som om vi lägger alla dom här sakerna i en stor ryggsäck utan höftrem. Den här ryggsäcken drar ner oss i energinivå och när energin är låg så är vi inte mottagliga för kreativiteten.
När du tar tag i dom där jobbiga/tråkiga uppgifterna så lättar bördan allt eftersom och när du till slut har gjort alla uppgifter som du "sparat" så infinner sig en känsla av lätthet och plötsligt är du mottaglig för kreativiteten.

Det behöver inte vara stora, tidskrävande eller mentalt jobbiga saker som vi skjuter på utan det kan vara enkla saker som att skicka ett mail, ringa ett samtal, beställa något, uppdatera hemsidan osv. Ofta tror vi också att sakerna tar mycket längre tid än vad som egentligen går åt. Vi bygger upp ett inre motstånd så att dom här enkla sakerna blir megastora berg att bestiga.

Så ta tag i uppgifterna och välkomna kreativiteten.

5 kommentarer:

  1. intressant :) jag har inte riktigt tänkt på det förut, men det stämmer nu när jag tänker på det!
    Vart får du allt ifrån? Hur kommer du på vad du ska skriva? :P

    kramar

    SvaraRadera
  2. Min danslärare som jag hade för länge sedan sa att koreografera var som att skala potatis. Först börjar man och sedan fortsätter man tills det var klart. Jag har burit med mig denna fantastiska visdom genom livet och använt den så fort jag har behövt slänga fram lite kreativitet och skapa något. Först börjar jag, sen fortsätter jag tills det blir klart. :-)

    SvaraRadera
  3. Carin: Tänk vad bra det skulle vara om alla damer resonerade som du. De flesta håller ju på med 3, 4 saker samtidigt och i slutändan blir inget klart. (hukar för vedergällning av dam-maffian) :D

    SvaraRadera
  4. titta in hos meg..du har nåt som väntar :)

    SvaraRadera
  5. Återigen så har du träffat rätt. Att saker kan vara så "lätta" bara man tänker och prioriterar annorlunda. Det är fantastiskt!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...