måndag 27 december 2010

Nyckel 3!

Foto by Karvegard
Så var det dags för den tredje nyckeln!

Läs intro till de 14 nycklarna för att nå det liv du drömmer om HÄR! 
Läs föregående nycklar här:

Nyckel 1
Nyckel 2


Nyckel 3: Tänk på vad du tänker på!
Du har säkert hört uttrycket: "var försiktig med vad du önskar dig för du kan få det". Det stämmer väldigt bra. Våra tankar formar våra liv precis som vi formar våra tankar.
Tyvärr fokuserar vi allt för mycket på det som är ovälkommet i vårat liv. Tankar är energi som drar till sig det som stämmer överens med våra  tankar. Tankarna styr kroppens funktioner och ett enkelt sätt att testa det är att tänka på en citron, känn doften och fantisera att du biter i den. Du märker att saliven strömmar till i munnen.
Det vi fokuserar våra tankar på drar vi till oss. Som exempel kan jag berätta om när jag gick på konstskola och där lärde mig att knyppla. Då bestämde jag mig för att jag ville ha en knyppeldyna men hade ingen aning om var dom fanns att köpa, plötsligt hade jag två knyppeldynor. När min man och jag fantiserade fram bilden av vårat drömhus så var önskningarna många; nära vatten, på landet men inte för långt från stan, minst en kakelugn, några uthus och så ville jag ha en med bakugn. Men så tänkte jag i mitt stilla sinne att en bakugn var nog att önska för mycket. Häpp, så hittade vi vårat drömhus! Med bagarstuga och inte mindre än fyra kakelugnar. Så tänk på vad du önskar dig, du kan få det!
Man brukar säga att det yttre speglar det inre, så är tankarna negativa möter man mycket negativitet i sin omgivning. Forskning visar att människan tänker mellan 70 000-90 000 tankar varje dag. 85-90% av dessa tankar är samma tankar som vi tänkte igår, det sker alltså per automatik. Ett sätt att bli mer medveten om dina negativa tankar är gummisnoddstricket: Sätt en gummisnodd runt ena handleden och varje gång du tänker en negativ tanke snärtar du till med gummisnodden. Efter ett tag kommer du bli medveten om att tanken har kommit och efter ytterligare en tid märker du att tanken är på väg och kan stoppa den innan du tänker den.

Det är viktigt att du sätter tydliga mål som har tydliga bilder. Det är de målbilderna du sedan ska fokusera dina tankar på. Målbilderna tjänar flera syften; förutom att de förtydligar ditt mål så gör de dig gladare, mer kreativ och inspirerad.

4 kommentarer:

  1. Lite för "lulligt" för mig, men jag betvivlar inte alls att det stämmer.

    SvaraRadera
  2. hmm jag försöker ta till mig vartenda ord ;) och det behöver jag verkligen göra idag. Ännu en bra sida i denna härliga klokbok :)
    KRAM och tack
    Bibban

    SvaraRadera
  3. Visst styr tankarna oss! Jag är Reiki-healer och tänker mycket på vad negationer gör med oss. Hur ofta vi tänker tankar som innehåller ordet "inte" - "Jag vill inte bli förskyld nu". men universum kan inte höra ordet "inte" vilket innebär att universum tror du tänker "Jag vill bli förskyld nu". Fundera själv hur många gånger du tänker, säger och skriver ordet "inte" på en dag. Det är fler än du tror. Jag försöker att tänka, prata och skriva i positiva ordalag, det är inte lätt, men några "inte" om dagen får jag nog bort.

    SvaraRadera
  4. Man påverkas mycket av sitt egna tänkande de vet jag för jag har lidit av en depression i några år och de dagar då jag tänker mycket i negativa banor så väcker de ångest och ger en kroppslig obehaglig reaktion som slutligen över går i ren ångest de är jobbig detta på denna sida har jag hittat mycket smarta råd hoppas de kommer ut mer för jag tror de skulle ge stor nytta som sagt..

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...