tisdag 2 november 2010

Hjärnan är så otroligt sinnrik - och ändå så lättlurad!

Hjärnan kan inte skilja på verklighet och fantasi. Det går att trigga igång olika funktioner i hjärnan bara genom att fantisera.
Hjärnan styr salivproduktionen så om du sluter ögonen och ser en citron

Tänk dig sedan att du skär klyftor av citronen. Känn den härliga doften av citron. Tänk sedan att du tar en klyfta och för den till din mun, doften blir starkare (det börjar rinna i min mun medan jag skriver), stoppa in klyftan i din mun och känn den sura smaken. Nu bör det börja vattnas i munnen på dig.
Sådär, nu har du lurat din hjärna.

Kom ihåg att vi här pratar om att hjärnan inte kan skilja på fantasi och verklighet. Det här öppnar upp för ganska stora möjligheter.
Det här innebär att vi medvetet kan skapa våra liv till det vi vill ha. Vi kan bli friskare, gladare, argare, ledsnare, lyckligare, snällare mm mm.

Det här öppnar upp för oanade möjligheter för vad vi kan skapa.

1 kommentar:

  1. Ja det där är ju både på gott och ont. Det blir ganska jobbigt när hjärnan ständigt tror att alla katastroftankar man får när man har en fobi/paniksyndrom är sanna, eller rättare sagt kommer bli sanna :/
    Konstigt nog är det inte lika lätt att bara vända tillbaka det och sätta ihop en fantasi om hur de där tankarna inte stämde, för då är hjärnan redan inkörd på det där negativa spåret. Skumt att vi alltid "väljer" att luras av allt negativt.
    Det krävs tio positiva kommentarer för att uppväga en negativ. Varför?

    Men som du skriver, det öppnar upp stora möjligheter, för man kan ju faktiskt övertyga sig själv om att "jag är glad, jag är positiv, jag duger" om man upprepar det tillräckligt mycket och ofta, men det krävs mycket mer för att det ska gå in än "jag är dålig, ledsen, deppig, misslyckad" osv. Som sagt: skumt!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...