måndag 2 januari 2012

Om låg självkänsla!

Jag fick en fråga i min frågeruta som jag har i marginalen som jag vill dela med mig av då den är väldigt angelägen för många människor. 



Frågan!

Hej Cecilia,
Jag är lite nyfiken på vad det är som gör att en del människor skryter om ALLT och ingenting? saker man gjort, det man är på väg och ska göra, vilket klipp du gjort, hur bra man presterat, hur dyr resan du köpt är (trots att det inte är hela sanningen), hur dyr den och den julklappen varit och så vidare, och så vidare ... Vad är det man behöver bevisa? och för vem? Och varför måste man gång på gång på gång tala om hur bra människan är? Varför tröstar man så efter bekräftelse hela tiden? Man gratulerar och berömmer och talar om hur duktig hon är, men det räcker aldrig?? 

Svaret!

Hej Okänd!

Tack för din fråga.
Den här personen har låg självkänsla. Det kan yttra sig på olika vis och det här är ett sätt. Den här personen likställer sitt värde med prestationer och materiella saker. Jag skulle tro att den här personen har vuxit upp i en familj där man kanske har haft svårt att visa kärlek på andra sätt än genom att ge saker till barnen.
Så länge en person inte ser sitt eget värde så spelar det ingen roll ur mycket andra talar om hur värdefull hon är eftersom det inte är hennes egen sanning.

4 kommentarer:

  1. Då undrar jag vidare om det finns nåt man kan göra för att hjälpa den här personen att få bättre självkänsla? (har nämligen en kompis som det är så med) Kram

    SvaraRadera
  2. Du kan alltid stötta din kompis och komma med bra tips som kan hjälpa men själva arbetet måste personen göra själv. De kan aldrig ge en annan människa en bra självkänsla men du kan hjälpa till med verktyg i form av böcker och liknande. Att prata om det är också bra.

    En rolig och nyttig övning som ni kan göra tillsammans är att sätta er ner med varsitt papper och penna och skriva ner allt positivt som ni ser hos varandra. Det kan vara en ögonöppnare för din kompis.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Ja, det doftar riktigt gott! :) Tack så mycket för tipset!

    SvaraRadera
  4. Sv: Tack :).

    Tack så mycket för tipset och gillar verkligen att läsa din blogg. Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...