tisdag 8 november 2011

Spetsa din affärsplan!

Som företagare så har du självklart gjort en affärsplan och självklart så uppdaterar du den med jämna mellanrum! Inte? Känn ingen press för du är inte ensam om det. Många startar utan att göra en affärsplan, vanligast är att de som hamnat i situationer där man kräver en affärsplan har gjort någon, t ex de som lånat pengar till sin företagsstart eller som fått hjälp från Almi. Att göra en affärsplan är väldigt bra. Att uppdatera den med jämna mellanrum är ännu bättre. Nedan ser du exempel på rubriker som en affärsplan kan innehålla:

Vad har du för affärsidé
Marknad
Konkurrenter
Lokal/utrustning
Inköp
Ekonomisk information
Personliga kvalifikationer
Hot och möjligheter


Så långt är allt bra. Men. Det finns ett par saker som många gånger glöms bort och det är en tidsplan och en aktivitetsplan. I din affärsplan beskrivs oftast hur, vad och varför men sällan finns en plan för när du ska ha uppnått vissa saker uppdelat på delmål eller vilka steg du behöver ta för att nå dit. Därför är det viktigt att även sätta målen med tidsplan och aktivitetsplan för då ökar dina chanser att lyckas markant. Du kan spetsa till din affärsplan genom att skapa mål, delmål, tidsplan och aktivitetsplan.

Jag har skrivit om Målsättning som ligger mig varmt om hjärtat och har valt att dela med mig av det till mina läsare utan kostnad. Nedan ser du de rubriker som du får läsa:

* Min definition av Mål!
* Varför ska jag sätta mål?
* Dröm utan Jante!      
* Allting är möjligt – Bara du vet vad du vill!
* 7 tips för att skapa och nå dina karriärmål.
* Rädslor!
* Hinder!
* Exempel på målhinder.
Genom att fylla i nedanstående formulär kan du ladda ner E-boken: "Målsättning!" helt gratis!

Jag har även skapat en e-kurs om hur du sätter mål som kostar 119:- och du kan läsa mer om den genom att klicka HÄR!


1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...