lördag 29 oktober 2011

Jag är så Avundsjuk!

Friska omskrivningar!

Längtanskälla och inspirationskälla är omskrivningar för två stora sjukdomar här i samhället som tar ofantligt mycket energi.

Jag är så avundsjuk!

Svartsjuka och Avundsjuka.

Ni kommer väl ihåg  låten med Nanne Grönwall: "Jag är så aaavundsjuk!"
Det handlar så mycket om attityd och känsla. Orden avundsjuk och svartsjuk skapar inte direkt en positiv känsla inombords. Men vad handlar dessa "sjukdomar" om egentligen?

Om vi tar svartsjuka så ser vi en person vi älskar som beter sig på ett oftast positivt sätt mot en annan människa. Vi ser att så där beter sig inte den här personen mot mig och reagerar med det vi kallar för svartsjuka. I grund och botten handlar det om att vi längtar efter att bli bemötta på samma sätt. Vi vill bli sedda på samma sätt och betyda allt för den vi älskar. Vi längtar!
 Jag har därför valt den här omskrivningen till längtanskälla istället.

Det är samma sak med avundsjuka. Vi ser någon annan som har något vi vill ha, eller som kan något vi vill kunna eller ser ut som vi vill göra. Se det då som en inspirationskälla för ingenting är omöjligt, bara olika svårt. Bli inspirerad av tanken: kan hon, så kan jag och kan jag, så kan du!

Säg nu Längtanskälla och Inspirationskälla tyst för dig själv, känn efter vilken känsla orden väcker inom dig. Lägg sedan in dom i din vokabulär och börja använd dom. Jag lovar att det kommer kännas mycket bättre  än att använda dom gamla orden.

Nytt sätt att tänka, nytt sätt att tala!

Lev väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...