måndag 19 september 2011

Huliganer ska lugnas av präst!

Jag är själv helt ointresserad av sport men väldigt intresserad av själva fenomenet och hur det påverkar och aktiverar människan. Jag misstänker att fotboll är en av de största sporterna i hela världen om man ser till det stora antalet människor som på ett eller annat sätt är aktiva. Jag har hört från en börsmäklare att till och med börsen kan påverkas av större landskamper i fotboll, det är stort tycker jag och väldigt fascinerande.

Fotboll är ju en fritidssysselsättning, en lek och ändå tar det en så otrolig plats i alla människors liv, för även om jag inte är intresserad så kan jag inte låta bli att mötas av sporten i alla media. Och nästa år är det så dags för fotbolls-EM som anordnas av Polen och Ukraina och redan nu har Polen börjat förbereda sig för att stävja huliganismen. Och tänk vad mycket pengar det går åt för att skydda alla inblandade i den här leken. Det roliga är att Katolska Kyrkan har gjort om de tio budorden till de tio fotbollsbuden för att tilltala huliganerna och få dom att lugna ner sig. Dessa budord kommer predikas i kyrkorna runt om i landet. Under bilden finner du en artikel från Sveriges Radio om fotbolls-EM i Polen.

Fotbollsuliganer 

Artikel från Sveriges Radio:

Polen utformar just nu en ny lag som innebär att polisen ska visa nolltolerans på matcherna och speciella snabbrättegångar ska kunna hållas på arenorna via videolänk till polska domstolar. Dessutom ska all alkohol på matcherna förbjudas under EM.
Ett av de mer originella initiativen kommer från den katolska kyrkan.
Fader Edward Plen är Polens präst utsedd att ansvara för sport. Han har gjort om Guds tio bud, så att fotbollshuliganer ska förstå dem. Som till exempel:
"Du skall icke göra vulgära gester åt motståndarlaget"
De tio fotbollsbuden kommer att predikas i kyrkorna runt om i Polen inför och under EM.

5 kommentarer:

  1. Ja visst är det tokigt att en lek ska bli så tagen på allvar. Och locka ut det sämsta i människan...
    Jag lever ju i det fullständigt fotbollsgalna Italien. Mina pojkar har kompisar som inte missar en match av favoritlaget. Mina väninnor har män som man inte kan räkna med alls under alla fotbollsmatcher under veckan ( de har ökat drastiskt under åren). Som tur är är inte min man så förälskad...han behöver varken präst eller avgiftning...hahaha...fast jag håller med dig; det är ett otroligt fenomen.

    SvaraRadera
  2. Fotboll tillhör de sporter jag inte är intresserad av. Visst tittar jag ibland om Sverige är det ena laget, eller om det är VM final.
    Jag förstår inte och har aldrig förstått varför fotboll genererar så mycket våld. Ska man försöka sig på en analys så är det väl så att huliganerna redan har problemen inom sig, och då tycker de att fotbollsarenorna är ett bra ställe att, tillsammans med likasinnade släppa ut sin vrede och ångest.

    SvaraRadera
  3. Mmmm vinnarskallar och tävling..ja, detta är et sjukt fenomen..ta bort publiken är ett alternativ..hoppas det inte förstör nästa år..på detta vis även om det vill visa 0tollerans får de ju nu energi och triggas kanske att skapa mera våld..trist kram Marie

    SvaraRadera
  4. Hm...
    funderade kanske lite för mycket nu...
    Kanske göra obligatoriskt att tillföra en lagom dos Betablockerare med inträdesbiljeten. ;)
    Tyst och lugnt genom hela matchen och fram till baren!

    SvaraRadera
  5. Fotboll lockar stora massor och engagerar ännu fler. Det är mycket testosteron som svallar och det blir helt klart känslostormar hos de s.k. huliganerna. Katolska kyrkans 10 fotbollsbud må fungera i de katolska länderna, i.a.f. till en del, där är de ju fortfarande religiösa. I Sverige skulle jag inte tro att några fotbollsbud funkar...
    // KIKKI

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...