onsdag 13 april 2011

Stressigt värre, del 1!

Här kommer del 1 i en serie om stress. Jag använder ordet stress som ett väldigt brett begrepp och i det ligger allt som  har med bra stress, farlig stress, utbrändhet, utmattningssyndrom och allt runt omkring att göra. Varje dag kommer ett nytt inlägg som behandlar ämnet stress.

Jag tänkte inleda den här serien med att titta på några arbetsrelaterade brister som kan vara  en del av orsaken till att stress uppkommer!

Stressigt värre; Del 1:

* Ansvar för andra: Att arbeta i en ledande position där man har ansvar för andra människor kan vara välcigt utvecklande men även väldigt tungt. inom vården till exempel där man dels kan påverka andras välmående men också påverkas själv utav det.

* Utebliven uppskattning: Att få uppskattning/belöning för det arbete är väldigt viktigt för alla; yngre och äldre, medarbetare och chefer. Belöning för väl utfört arbete i form av bonus, högre lön, status, befordran, beröm eller annat. Om detta uteblir hela tiden är det lätt hänt att entusiasmen, energin, lojaliteten och arbetsglädjen minskar eller helt försvinner.

* Klagomål: Att inte ha möjlighet att lämna klagomål eller åsikter till ansvarig eller att dessa lämnas helt obeaktade är ett annat fenomen som inverkar negativt på den enskilda individen.

I morgon kommer Del 2 där ni får ta del av ytterligare tre arbetsrelaterade brister.


Tycker du att fler bör ta del av det här så dela det gärna på Facebook nedan eller gilla inlägget på Bloglovin.

4 kommentarer:

  1. Hejsan !
    Jag känner stress i nästan allt jag gör, fast jag är pensionär.Och jag vet varför.Jag vill SE mina serier, men det krockar med stavgång, med möten med träffar.Idag fick inte se sista delen på Hem till gården, trodde det skulle gå en buss 12.06 den kom ej, tog en annan, så jag var hemma 12.50, då är det slut.I morgon ska jag på stavgång inne i stan, då får jag inte se slutet.
    Kan inte programmera videon till teven, ingen som kan hjälpa mig har jag heller.
    Jo jag vet att det är fördummande att se såpor.Men har gjort det sedan jag blev arbetslös Okt.97.Började väl titta på "Våra bästa år" på våren -98.Inte lätt lägga av nu då.Tittar inte mycket på teve på kvällarna, då har jag ju den här tingesten, där är utbudet mycket trevligare än teveprogrammen.
    Och nu har jag så mycket att göra och hålla på med att tiden knappt räcker till.men det är mitt eget fel för jag vill gå ner i vikt och må bra.Och då kan jag ju inte sitta hemma och glo på såpor. Eller kan jag det.?

    Tack för ordet ! Kram Mi

    SvaraRadera
  2. Jag blir numera stressad av andra människors stress och flyr jäktade personer som pesten så ofta jag bara kan.. Om stress tycker jag inte ;)

    SvaraRadera
  3. Några berömmande ord och visad uppskattning kostar inte dugg, men har stor effekt på mottagaren och jag tycker det är konstigt att det är så sällsynt förekommande bland chefer och arbetsledare, åtminstone på de arbetsplatser jag känner till.
    Uppskattning får en människa att växa.

    SvaraRadera
  4. Jag är allergisk mot stress och behöver se till att undvika det på samma sätt som nötallergiker behöver undvika nötter.

    Kraam

    /Linda

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...