Foto by Karvegard |
Mötestips:
Tacksamhet: Ta tacksamhet som en samtalspunkt på varje möte. Tacksamhet skapar VI-känsla. Varje deltagare får nämna något som hon/han är tacksam över på arbetsplatsen hos en kollega, ett barn, en förälder, chef. Detta är bra för samhörigheten i gruppen.
Kreativitet: Ett möte kan ses som en möjlighet för samarbete då arbetsgruppen samlas för att diskutera företagets dåtida, nutida och framtida situationer. Här bör gruppen ges tillfälle att skapa, använda sin kreativitet och problemlösningsförmåga, ta del av gemensam information, dela med sig av sina erfarenheter och så vidare.
Det är bra att växla så att alla får pröva ordförande- och sekreterarrollen. På så sätt får man förståelse för varandras roller.
Den som leder mötet har en viktig roll att styra diskussionerna och vara medveten om vad som händer i gruppen.
Talandet: Ett bra sätt är att låta ordet gå laget runt, så att alla verkligen får säga sitt. Då blir det en vana att lyssna på alla. Det är också viktigt att begränsa talarutrymmet så att inte någon eller några dominerar för mycket. Ledaren ska också kunna göra ett avslut och säga att nu kommer vi inte längre, nu har vi pratat klart om det här.
Korta möten oftast bäst: Bestäm också på förhand hur långt mötet ska vara. Börja på utsatt tid, även om alla inte är där, och sluta den tid som bestämts, även om inte allt har hunnits med. Så småningom regleras detta av sig självt. Alla blir angelägna om att komma i tid för att inte missa något och att bli mer effektiva för att hinna med allt.
Jättebra tips! Ska tänka på dom när jag ska till ett viktigt möte nästa vecka! :)
SvaraRaderaKram på dig!<3 Hoppas solen skiner där du är:)