måndag 24 januari 2011

Att ta emot kritik!


Kritik är ett känsligt tema därför att den som blir kritiserad ofta får sin självkänsla tilltufsad. När detta händer känns det obehagligt och beroende på ens läggning reagerar man t.ex. med att gå i försvar, bli arg, bli ledsen eller bli iskall.
Det går att arbeta med sitt sätt att ta emot kritik. Väl formulerad kritik är en värdefull gåva som gör det möjligt för den som tar emot den på ett konstruktivt sätt att lära och utvecklas.

Det finns förstås olika sorters kritik. Det finns människor som älskar att kritisera andra därför att det ger dem själva en tillfredsställande känsla av att ha övertag och makt. Ju mer mottagaren lider av kritiken, desto mer tillfredsställande är det att kritisera för dessa personer. Har du med en sådan kritiker att göra bör du förstås se vad du kan göra för att inte ge kritikern just den tillfredsställelse han eller hon är ute efter. Det bästa här är att träna upp din förmåga att inte ”ta åt dig” av kritiken, utan ta emot den i neutral stil. Ju mer du ”går igång” desto större blir sannolikheten att kritikern ser fram emot nästa tillfälle att få trycka till dig.


Ställ gärna frågor för att få mer klarhet i vad din kritiker syftar på och varför frågan är viktig för honom eller henne. Detta är särskilt viktigt om kritiken är vag och svepande. I så fall bör du fråga efter exempel och begära konkretisering. Först när du har en god bild av bakgrunden till kritiken är det dags att reagera på innehållet. Tänk efter om kritiken är rättvis. Även om du tycker att den andre använder kraftigt överdrivna och orättvisa formuleringar bör du se efter om det finns en kärna av berättigad kritik där också. Om du kan, bortse helt enkelt från svepande omdömen om din person och koncentrera dig på det som faktiskt hänt i det konkreta fallet. Håll med om det som är berättigat och led in samtalet på vad du kan göra bättre i framtiden.



Här kommer några saker att tänka på när du tar emot kritik:

1. Det bästa sättet att ta emot kritik är att inte bemöta den direkt utan istället låta den sjunka in. Så när någon kritiserar dig öga mot öga, säg att du ska tänka på vad han sagt och komma tillbaka till honom lite senare med dina egna tankar. Om du bestämmer dig för att göra det till en reflex att inte bemöta kritiken direkt så har du alla chanser att göra det mer genomtänkt istället för att reagera som ett barn och bara försvara dig.

2. Tänk på syftet med kritiken. Om den som kritiserat dig har använt elaka ord och surt språk, så bör du fundera över vad kritiken egentligen handlar om och försöka avgöra vad det är som har motiverat personen att kritisera dig. Det är stor skillnad på att ge kritik som är avsedd att hjälpa till och sådan som bara är till för att jävlas med dig.

3. Leta efter sanningen. Tycker du att kritiken är befogad? Om den är det – fundera över vad du kan göra för att rätta till situationen och gör upp en plan för det. Det här ändrar ditt synssätt från att känna dig som ett offer till att ta kontroll över situationen. Din plan kanske innehåller något som du behöver för att kunna göra bättre nästa gång.

4. Ta med dig planen och ett gott humör till den som kritiserat dig. Genom att ta emot kritiken som en vuxen människa med vilja att lösa problemet kommer du också att göra livet lättare för den som gett kritiken. De flesta människor är rädda för att ge kritik och om du visar att du är en större människa så kommer också din kommunikation med omgivningen förbättras.

Har du sett mina videobloggar?

Tyckte du det här inlägget var bra  får du gärna gilla det på BlogLovin här under för att fler ska få ta del av det. 

8 kommentarer:

  1. Nyhet på The Edge - Tveka inte att synas lite extra!

    Ha en fortsatt trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. Svar: kul att du ville vara med i dagens blogg, en vinnare är nu utsedd så gå in på min sida och se om det är du annars passa på att anmäla dig till morgondagens tävling och få en chans till:)

    SvaraRadera
  3. De här två sista inläggen som handlar om kritik, borde alla läsa, inte minst företagsledare. Fast det finns chefer som är väldigt duktiga på att leverera kritik på ett sakligt och konstruktivt sätt också.

    SvaraRadera
  4. o yes..så sant..kritik är ett laddad ord..men konstruktiv och välbehövligt om man vill utvecklas..men någon månge behöver lära sig att både ge och ta på ett bättre sätt...
    kram på re

    SvaraRadera
  5. Oj jag tror att jag är tvärtom. Jag har inga problem alls med kritik. Därimot när det kommer till positiv kritik - då vill jag helst vända ut och in på mig själv och sjunka genom jorden.

    SvaraRadera
  6. Jag har inget emot kritik, utan den skulle man inte kunna spegla av sina handlingar. Sen måste man tillåta sig tänka över så att kritiken sjunker, tycker exakt samma som dig om detta. Utan kritik skulle man inte kunna förändra sig och sina handlingar, utvecklas på något vis vidare. Eller välja sin rätt helt enkelt om man tycker det är bäst så. Själv var jag uppfostrad med för mycket kritik och för lite beundran och uppmuntran. Bäst är det att kunna hitta balansen i allt detta. Det försöker jag göra gentemot mina barn, men min spontana och raka personlighet har ibland problem med det. Det är lättare att kritisera än att beundra för mig många gånger och jag måste verkligen vara uppmärksam med detta. Tack för din coachning! Ha en skön tisdagskväll och massor med kramar.

    SvaraRadera
  7. Vinnaren i dagens blogg finns uppe :)Kika in om det blev du eller var med i den nya tävlingen,
    klicka bara på länken här: http://vadfanskajagheta.se/2011/january/tisdag-dagens-blogg-3.html#comment

    SvaraRadera
  8. Bra skrivet, intressant läsning!!

    Sov så sött och ha en supertrevlig onsdag!<3

    Kram / Linda

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...