Foto by Karvegard |
Mötestips:
Tacksamhet: Ta tacksamhet som en samtalspunkt på varje möte. Tacksamhet skapar VI-känsla. Varje deltagare får nämna något som hon/han är tacksam över på arbetsplatsen hos en kollega, ett barn, en förälder, chef. Detta är bra för samhörigheten i gruppen.
Kreativitet: Ett möte kan ses som en möjlighet för samarbete då arbetsgruppen samlas för att diskutera företagets dåtida, nutida och framtida situationer. Här bör gruppen ges tillfälle att skapa, använda sin kreativitet och problemlösningsförmåga, ta del av gemensam information, dela med sig av sina erfarenheter och så vidare.
Växla mötesledare: Struktur är en av nycklarna till bra möten. Det behöver inte vara särskilt krångligt, utan innebär att helt enkelt bestämmer sig för vad som ska diskuteras, vem som är ordförande, vem som skriver minnesanteckningar och att se till att alla får yttra sig.
Det är bra att växla så att alla får pröva ordförande- och sekreterarrollen. På så sätt får man förståelse för varandras roller.
Den som leder mötet har en viktig roll att styra diskussionerna och vara medveten om vad som händer i gruppen.
Talandet: Ett bra sätt är att låta ordet gå laget runt, så att alla verkligen får säga sitt. Då blir det en vana att lyssna på alla. Det är också viktigt att begränsa talarutrymmet så att inte någon eller några dominerar för mycket. Ledaren ska också kunna göra ett avslut och säga att nu kommer vi inte längre, nu har vi pratat klart om det här.
Korta möten oftast bäst: Bestäm också på förhand hur långt mötet ska vara. Börja på utsatt tid, även om alla inte är där, och sluta den tid som bestämts, även om inte allt har hunnits med. Så småningom regleras detta av sig självt. Alla blir angelägna om att komma i tid för att inte missa något och att bli mer effektiva för att hinna med allt.
Det är bra att växla så att alla får pröva ordförande- och sekreterarrollen. På så sätt får man förståelse för varandras roller.
Den som leder mötet har en viktig roll att styra diskussionerna och vara medveten om vad som händer i gruppen.
Talandet: Ett bra sätt är att låta ordet gå laget runt, så att alla verkligen får säga sitt. Då blir det en vana att lyssna på alla. Det är också viktigt att begränsa talarutrymmet så att inte någon eller några dominerar för mycket. Ledaren ska också kunna göra ett avslut och säga att nu kommer vi inte längre, nu har vi pratat klart om det här.
Korta möten oftast bäst: Bestäm också på förhand hur långt mötet ska vara. Börja på utsatt tid, även om alla inte är där, och sluta den tid som bestämts, även om inte allt har hunnits med. Så småningom regleras detta av sig självt. Alla blir angelägna om att komma i tid för att inte missa något och att bli mer effektiva för att hinna med allt.
Kom ihåg att gilla det här på Bloglovin nedan! Då hjälper du mig att göra den här bloggen större!
Tack så jättemycket! Gör det, min locktång räddar min morgon typ! Hehe :D
SvaraRaderasuperkul att du är med i dagens blogg :D
SvaraRaderasvar: snart sitter å kollar igenom alla bloggarna nu:)
SvaraRaderasvar: nu funkar länken med:)
SvaraRaderaVinnaren från dagens blogg finns uppe! Kika in om det var du som vann ;) Annars får du gärna vara med och tävla igen i den nya tävlingen Länk finns här under:*
SvaraRaderahttp://vadfanskajagheta.se/2011/january/fredag-dagens-blogg-2.html#comment