torsdag 30 december 2010

Nyårsparty med KISSIE!

Jag är väldigt intresserad av mänskligt beteende, vad som inspirerar, intresserar och driver människan. Det är därför jag utbildat mig till beteendevetare. Idag har jag kollat runt lite på nätet för att se vilka bloggar folk läser och det är fascinerande!
Jag har nedan lagt in tio av de mest lästa bloggarna enligt Bloggportalen och siffrorna ni ser längst till höger visar antalet läsare den senaste veckan.
Så vad kännetecknar en stor bloggare om man utgår från detta? Blond, silikonbröst, botoxläppar, shopping, exotiska resor, utmanande bilder och putande läppar. Sedan kan man alltid kasta skit på en annan känd bloggare och starta ett bloggbråk så får man ännu fler läsare.
Kissie har köpt LV skor, Kenza åker till Thailand i turkosa naglar, Foki älskar Vera Wangs parfym "Princess", Desiree Nilsson blir brun jättelätt, Isabelle har färgat håret, Blondinbella har spisen som sminkbord, Paow har äntligen hittat dom perfekta svarta skorna ser ni hur högt intresseflaggan vajar? 
Nedan ser ni en kommentar jag hittade på Kissies blogg. Hon har tydligen lottat ut nyårsfirande med henne och den här tjejen vill inget hellre än vinna.

Hej kissie! , du får min motevering nu för jag tror inte du såg den på tävlingen :D
Chacha! jag skulle vilja vinna för att de vore så coolt att festa med dig och dina vänner , Jag är INTE stor haha ,jag är bara 12 år men ÄLSKAR o FESTA!
och på nyår har jag endå inget speciellt för mig^^
det vore så jävla coolt att få träffa dig !
Jag älskar din blogg för att allt du skriver är så jävla bra, dina bilder är så snygga och häftiga du är så ärlig om vad du tycker , du kan ju skriva vad du vill och du bara skiter i dom dumma kommentarerna! de är så bra med dig <3

När min dotter är tolv år hoppas jag verkligen att hon har bättre förebilder och andra intressen än kläder och utseende.
Den här typen av bloggar signalerar till våra barn att man ska vara snygg, opererad, ha dyra kläder och blogga så man tjänar massor av pengar.

Vad är det som attraherar så många att läsa de här bloggarna? Är människan så ytlig?

Varför inte läsa bloggar som verkligen ger ett utbyte? Jag vet massor med bra bloggar som ger ett verkligt värde. Här följer några exempel:


Enligt Aftonbladets Bloggportalen är de 5 mest lästa privata bloggarna följande:

1.  Kissie                                                                            989 386
  Kissies.se är Sveriges största blogg och drivs av mig, Alexandra aka "Kissie", 18 åriga blondinen från Stockholm!





2. KENZA                                                                         808 165
3. Foki                                                                               360 260
4. Desiree Nilsson                                                              324 172
5. Isabelle Strömberg                                                         214 290

Och de fem mest lästa proffsbloggarna enligt Bloggportalen är:

1. Blondinbella                                                              476 259
  Min blogg handlar helt enkelt om en 17 årig tjejs liv i Stockholms innerstad. Jag är aktiv inom MUF då jag är ledamot för MUF Norrmalm, samt driver Blondinbella AB. Som är Sveriges största blogg!




2. Paow                                                                      427 195
3. Daily Mobile-Allt om Mobiltelefoner                        400 838
4. Fuck you right back                                                 222 233
5. Recepten.se                                                             204 897

7 kommentarer:

  1. Ja ha du, så du menar att vi på din lista är det motsatta till blonda, stilmedvetna och silikonopererade = råttfärgade, stillösa och slappa. Är det det du menar ;-)?!?!?!
    Nej då, skämt å sido. Jag känner mig jätteglad och hedrad över att finnas på din lista över bloggar som ger ett värde. Tack underbara du för det!
    Jag har skrivit liknande inlägg själv och förfasats över vilka förebilder våra tonåringar har. Än värre än dessa är alla sk. "ANA-bloggar" där anorektiska flickor skriver om sin "kamp mot anorexin", men i själv verket dunkar det varandra i ryggen då de lyckats överleva på ett äpple och lite vatten en dag. Dessa bloggar har flera hundra unga tjejer som följer dem och som har dem som förebilder. En enda stor tragik är vad det är.
    Tack för att DU finns Cecilia och gör bloggvärlden (och världen i övrigt) till en bättre plats.Jag ser fram emot 2011 för att få se allt gott du kan bidra med. Hoppas våra vägar kan mötas, så kan vi göra stordåd tillsammans.

    Med ljus och värme från Ulrika

    SvaraRadera
  2. Det känns som om dessa bloggare är kända pga att det har allt en "tonårs tjej" vill ha. Det lever livet i en liten fantasi bubbla och skriver om hur bra allt är. Ingen vill läsa om någon som inte mår bra (?).

    Men seriöst, 12år och jag älskar att festa?! De är lite skillnad på skoldisko och krogen. Lilltjejen kommer ju inte ens att kunna komma in någonstans. Trist att hon har "alter egot" kissie som sin idol..

    SvaraRadera
  3. Man undrar lite över vad barn idag får för vägledning i träsket av "profeter". Det är trots allt föräldrar som sätter tröskeln för vad som är okej och vad som inte är det.
    jag blir ledsen att läsa 12-åringen som äskar att festa!?!?!?!?!! och vars dröm är att hänga med blondinbella på nyår. Det får mig att vilka kika in i den unga tjejens hem och se hurdan hennes värld ser ut.....

    Sen tycker jag din lista är sjuuuuuukt mycket bättre :)

    SvaraRadera
  4. Jag håller helt klart med. Jag funderar ofta över vad som gjorde att de överhuvudtaget fick så många läsare från början och hur de gör för att alla ska fortsätta att läsa. De har för det mesta inget intressant att komma med.
    Nu säger jag inte att min blogg är superbra, men så har den å andra sidan inte hundratusentals läsare heller.

    SvaraRadera
  5. Hej,

    Nu kan man rösta på din blogg i "Blog of the year 2010" på facebook.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Det var ju en fantastisk rubrik du har, för när jag såg den i min lista var jag tvungen att titta två gånger, om det verkligen stämde att det var DIN rubrik. Sedan tänkte jag "Nej... nej, men så kan det ju inte vara... inte är hon sådan..?" och klickade in här och fick svart på vitt:

    Nej, du är inte sådan :)
    Gott nytt år, och ha en bra fest, även om utan kissielisan :)

    SvaraRadera
  7. Inte undra på att utseendefixerigen e hundra ggr värre i Sverige än här i Finland, med sådana förebilder där man bla ställer till botox-fester.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...