onsdag 8 december 2010

Att bemöta negativitet!

En del människor har en viss förmåga att sprida dålig stämning omkring sig.

Vi har alla stött på dom här människorna och vet kanske inte alltid hur vi ska undvika det.

Klagolåt:
En människa som klagar hela tiden är nästan omöjlig att "omvända" försöker du genom att påvisa det som ändå är positivt så hittar dom ändå något att klaga över.

Vad göra?: Be den här personen att berätta om allt roligt som hon/han varit med om. Eller be henne/honom berätta om sina drömmar. En drömresa till exempel, drömhuset eller drömbilen.

Skvaller: Skvallrande människor möter man överallt. Men det kan vara riktigt påfrestande att lyssna på.

Vad göra?: Håll aldrig med! Börja istället berömma gemensamma bekanta. Berätta om hur stolt du är över dina barn. Berätta om bra prestationer som någon gjort.

Prat, prat: En del människor bara pratar utan att ha något att säga. De släpper inte in någon annan i samtalet utan mal bara på.

Vad göra?: Visa den här människan genuint intresse. Ställ frågor om henne/honom. Var nyfiken på hennes/hans liv. Efter ett tag brukar det faktiskt tysta en sådan person.

Publicera inlägg

2 kommentarer:

  1. Prat, prat..det ska jag testa på en kompis :D

    SvaraRadera
  2. De här råden ska jag absolut testa!
    Just när nån skvallrar tycker jag det är svårt att inte låta bli att "hålla med" just för att det varit mitt sätt att få tyst på personen eller för att jag känt mig illa till mods o börjat tänka på det.. så att vända på steken o säga bra saker om andra är absolut värt ett försök! Tack för tipsen!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...