tisdag 7 december 2010

Andningstips!

Stoppa stress med en djup inandning!

Efter fem minuter med den här tekniken blir din andning djup och lugn, kroppen mer avslappnad och du blir klar i hjärnan.
1. Andas ända nere i magen
Ligg på rygg och lägg en bok på magen precis under revbenen. Vila händerna på höfterna. Andas djupt genom näsan och fyll lungorna så mycket du kan. Boken lyfter sig. Andas ut genom lätt särade läppar och känn hur boken lugnt lägger sig. Upprepa 15 gånger.

2. Utvidga bröstkorgen
Sätt dig på golvet med böjda ben, fötterna i golvet. Stöd händerna bakom dig. Låt kroppen hänga framåt i en avslappnad ställning. Andas in genom näsan, samtidigt som du långsamt lutar dig bakåt tills du svankar i ryggen och hakan pekar mot taket. Känn hur bröstkorgen är stor och fylld med luft. Glid långsamt tillbaka till utgångsställningen, andas ut. Upprepa 15 gånger.

3 kommentarer:

  1. Att andas är effektivt :)
    Det är ruskigt svårt att ha panikångest när man djupandas, har jag hört :D

    SvaraRadera
  2. Hjärnan är ju en en stor hemlig sak med mycket ideér, men att tänka på två saker samtidigt som både en panikattack och djupandning pågår, klarar den inte av och det bästa är att andningen kommer att vinner över panikattacken :)..

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Det är ruskigt ofta som jag glömmer bort att andas! Så när jag väl kommer på att göra det, så är det så skönt och frigör så mycket i min kropp att jag nästan börjar gråta.
    Inte klokt egentligen, vad man gör mot sig själv!
    Ha det bäst!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...