söndag 7 november 2010

Hjärnan registrerar INTE ordet inte!

Hjärnan "tänker" i bilder och ordet inte är inte applicerbart till en bild. Det här är väldigt viktigt att tänka på när du har bestämt dig för att göra förändringar i ditt liv. Eller när du ska göra något speciellt och allting bara måste klaffa.
Vi intalar oss själva saker nästan dagligen: jag ska inte snubbla, jag ska inte bli nervös, jag får inte tappa tallriken, jag ska inte halka, jag är inte sjuk.
Eller när vi vill bryta en vana: jag röker inte, jag svär inte, jag äter inte godis.
Jag antar att ni känner igen det här fenomenet. Ordet inte är så integrerat i vår vokabulär och kommer helt automatiskt när vi pratar. Försök att prata i tjugo minuter utan att nämna ordet. Det blir lite krångligt. Ett bra tips till fikarasten eller personalmötet på jobbet.
Om vi tar sluta röka som ett exempel: det vanliga mantrat är då: jag röker inte!
Det finns ingen bild för det säger jag så det hjärnan hör är: jag röker!


Någon kanske tycker att den här bilden visar att man inte röker men den visar bara att du har sönder cigaretter och har ingenting med rökning att göra. Enligt vår hjärna.
Så vad ska vi tänka istället? Jag är rökfri, jag är frisk, jag äter mat som jag mår bra av, jag är trygg i mig själv, jag går lätt och ledigt, jag håller i min tallrik.
Skapa gärna bilder i ditt huvud som harmonierar med dina tankar. Det är lättare att uppnå det du vill om du använder tankarna på ett sätt som hjärnan kan hantera.

1 kommentar:

  1. Vilken jättehärlig blogg du har :-)!
    Den hamnar på favoritlistan direkt.
    Ser fram emot att få läsa dina inlägg framöver.
    Med ljus och värme från Ulrika

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...