måndag 17 oktober 2011

5 tips för att bli nöjd med dig själv!

Du har säkert varit med om att vakna en morgon med känslan att du helst bara vill vända dig om, dra täcket över huvudet och somna om. 
Image: graur codrin / FreeDigitalPhotos.net

Men, du går upp ur sängen, gör morgon och sätter igång med dagens sysslor utan entusiasm och glädje. Under dagen så tyngs du av olika känslor som att du: är värdelös, inte klarar något, presterar dåligt, får dåliga resultat, är en dålig människa, är inkompetent, inte är värd att lyssna på osv. Det mal på under dagen vilket får dig på ännu sämre humör.

Det är ett vanligt fenomen att hamna i den här nedåtgående spiralen men det finns bot och jag kommer här ge dig 5 enkla tips som hjälper dig att vända den här spiralen.

5 tips för att bli nöjd med dig själv!

1. Surdegar! Det är väldigt vanligt att ha surdegar som ligger och jäser och spär på dina tankar om din egen ofullkomlighet. Vanligt är att en hel del av dessa surdegar är enkla att bli av med om du bara tar tag i dom. Skriv ner alla surdegar du kan komma på och ha den här listan till hands för du kommer säkert på fler med tiden. Så fort du har en stund över så ta tag i en surdeg. 

Exempel på "små" surdegar:

* Telefonsamtal som du glömt
* Mail som du borde ha skickat redan
* Brev som skulle ha skickats förra veckan
* Sy i knappen i blusen som legat i flera veckor
* Rensa inkorgen i mailboxen
* Rensa den där högen med papper och tidningar
* Boka den där tiden hos tandläkaren
* Ta tag i det där tvättberget med ren tvätt som ska vikas
* Putsa dom där skorna som stått i evigheter

2. God gärning! Att göra en god gärning får dig på bättre humör + att den du hjälper också blir glad. På facebook pågår just nu ett evenemang som heter "Dagens Goda Gärning" så gå in HÄR och delta!

Exempel på Goda gärningar:

* Håll upp dörren
* Låt någon som verkar stressad gå före dig i kön
* Hjälp till att bära
* Betala en främmande människas kopp kaffe på ett fik
* Släpp fram någon i trafiken

3. Gör någon glad! Att göra en annan människa glad sprider sig även till dig själv, det är svårt att fortsätta vara grinig om du gör en annan människa glad.

Exempel på att göra någon glad:

* Le mot en främling
* Ge någon en komplimang
* Skicka ett gulligt sms
* Köp en blomma till någon du bryr dig om
* Beröm en kollega

4. Affirmationer! Att ge dig själv stärkande Jag-budskap i form av affirmationer är ett väldigt bra sätt att bli mer nöjd med dig själv. En annan vinst med affirmationer är att när du rabblar en affirmation så kan inte hjärnan samtidigt tänka nedsättande tankar om dig. Sätt dig ner med papper och penna och skriv de affirmationer som passar just dig och din situation. Skriv i Jag-form helt utan negationer.

Exempel på affirmationer:

* Jag sprider glädje!
* Jag är inspirerande och kreativ!
* Jag når mina mål med lätthet!
* Jag är en värdefull, charmig och fantastisk människa!
* Jag delar med mig av mina inre härligheter!

5. Du är bra! Skaffa en fin inbunden skrivbok som du använder till att skriva in allt bra du gjort under dagen. Den här boken är väldigt bra att läsa i när du har sådana dagar där allt bara känns uselt. Skriv ner minst 3 saker varje kväll. Kan tyckas svårt i början men med tiden blir det en rolig vana.

Njuter av att vara Jag!




3 kommentarer:

  1. Härliga och livsbejakande råd. Känner så väl igen mig i känslan du beskriver inledningsvis. Konsten tycker jag ofta är att också berömma sig själv när man faktiskt betar av surdegar eller gör något bra. Personligen är det något som jag ofta glömmer, detta att säga till sig själv; Det var bra gjort, tillåta sig att landa i den känslan.

    SvaraRadera
  2. Jag har aldrig haft problem med att berömma mig själv. Men det beror ju naturligtvis på att jag är så bra, och gör allt så bra. ;D

    SvaraRadera
  3. Bra inlägg, har idag satt upp en lapp på jobbet att det bjuds på fika på rasten på Onsdag hoppas att alla ska bli glada.
    Det är Fairtrade fikat

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...