tisdag 13 september 2011

Tankar om män och kvinnor!

Många röster hörs i debatten om jämställdhet, en del högre, en del lägre och ibland kan det vara svårt att veta vad som är rätt och vad som är mindre rätt. Jag har funderat lite över yrkestitlar och hur dom ändras för att vi ska få ett mer jämställt samhälle. Det kan ju bli bra men ändå så fel.

Yrkestitlar för män och kvinnor:

Magister - Fröken
Fil. Magister - Fil. Fröken
Sjuksköterska - Sjukskötare
Tjänsteman - Tjänstekvinna
Dagbarnvårdare - Dagbarnvårdarinna
Tandläkare - Tandläkarinna
Herr Talman - Fru Talkvinna
Brandman - Brandkvinna
Bärgare - Bärgarinna
Sjöman - Sjökvinna
Tulltjänsteman - Tulltjänstekvinna
Rådman - Rådkvinna
Lagman - Lagkvinna

Vad tycker du? Vad har du för yrkestitel?

Här kan du höra mina kommentarer om hur män och kvinnor hushåller med sin tid.
S%C3%A5%20hush%C3%A5ller%20vi%20med%20v%C3%A5r%20lediga%20tid


 

3 kommentarer:

  1. Jag tycker det är märkligt att de har ändrat yrkestiteln på manliga sjukskötare till sjuksköterska, för det heter ju så numer. Men varför kallar man inte båda könen för det mer neutrala "sjukskötare"?
    Obegripligt att man kallar en man för sjuksköterska, vem har kommit på det? Det är lika dumt som att kalla en manlig skådespelare för skådespelerska.
    För övrigt så är jag världsmedborgaren Conny! :)

    SvaraRadera
  2. Att använda titel i tilltal känns gammalt och förlegat.

    SvaraRadera
  3. Jag vill slå ett slag för PRÄSTINNAN - den kvinnliga prästen!
    Och roas av att det väcker så många känslor bara man nämner det ordet.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...