tisdag 1 mars 2011

Ta en tankepaus!

Som företagare har man många roller: marknadsförare, säljare, personalansvarig, administratör, ekonom, IT-ansvarig, PR-ansvarig och förutom det är man också expert inom sitt område och ska hinna utföra det också. Så det är inte så konstigt om idéerna tryter ibland när man sitter och ska vara nyskapande. Slappna av! Det är helt okej att hjärnan är tom ibland, den behöver också vila.

Mitt favoritcitat lyder som följer:

"Jag sätter mig ner tills brådskan gått över!"

Så när de tillfällen kommer när du måste skapa något nytt, komma på nya idéer och hjärnan  bara är totalt tom så slappna av och ta tillfället i akt att låta hjärnan vila en stund.
Det går inte att forcera fram något i ett sådant läge. Ju mer du försöker desto sämre går det.
Ta istället en paus och gör något helt annat en stund och försök igen senare så kommer det tillbaka.
Många gånger känner man sig tidspressad men det tar faktiskt längre tid att försöka tvinga fram något än att ta en paus och göra något annat så att hjärnan får vila.

För att kunna prestera bra så är det viktigt att ta vilopauser lite nu och då. Gärna ett par korta varje dag. Några minuter räcker varje gång.

Kom ihåg att gratis ladda ner Klokegårds Klokbok genom att klicka på bilden.

2 kommentarer:

  1. Helt rätt och sant, synd att man inte tänker på det bara när man väl "sitter i skiten" hoppas du får en fin dag

    SvaraRadera
  2. Jag får alltid mest idéer när jag är ute och promenerar själv eller när jag står i duschen. Det kan vara skönt att komma ihåg när jag är stressad eller har idétorka. Tack för en inspirerande blogg!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...