söndag 20 februari 2011

Självkänsla - Självförtroende!

I det här inlägget tänkte jag beskriva skillnaden mellan självkänsla och självförtroende.

Självkänsla: hur du ser på dig själv och ditt värde som människa. Du vet om att du är värdefull oavsett vad andra tycker eller säger om dig. Det sätt som du tänker om dig själv visar hur värdfull du tycker att du är, det visar din självkänsla. Ditt värde sitter på insidan.
Har du en hög självkänsla så spelar det ingen roll vad andra tycker eller säger om dig för du vet ditt värde som människa. Du vet att du är värdefull och får bekräftelsen inifrån dig själv.


Självförtroende: Handlar om det värde du ger dig själv genom dina prestationer. Fokus här ligger på vad du presterar, dina kunskaper och vad du är kapabel att göra. Ditt värde ökar i takt med att du "gör" saker.
Om du presterar sämre eller inte blir klar i tid så får ditt självförtroende sig en törn.


9 kommentarer:

  1. Det här behöver ständigt informeras om. Jag upplever att väldigt många inte har koll på skillnaden.

    Jag brukar på ett enkelt sätt beskriva skillnaderna så här:

    Självkänsla handlar den du ÄR
    Självförtroende handlar om det du GÖR

    Må bäst!

    /Den nakna coachen :)

    SvaraRadera
  2. min självkänsla är mitt stora problem, men självkänsla har jag!

    SvaraRadera
  3. Tycker om din blogg och har lagt upp den som veckans blogg inne hos mig, grattis =D

    Jag gillar att skriva och läsa om personlig utveckling och tror många uppskattar sådan läsning så nu hoppas jag fler läsare hittar hit till dig med

    ☆•*¨*•☆•*Kram Penny*•☆.•*¨*•☆

    SvaraRadera
  4. Hejsan! Nu är dagens blogg avslutad och gå in och kolla om det var just du som vann!
    Om du inte vann kan du alltid vara med nästa gång!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Sv: Tyvärr klarade sig ingen, de va bara lilla Tindra som föddes levande men tyvärr överlevde hon inte :(

    SvaraRadera
  6. Självkänsla är den överlägset viktigaste egenskapen av de två!

    SvaraRadera
  7. Hittade precis din blogg via annonsen på Bloglovin och jag ville bara berömma dig. Du har så många fina och kloka inlägg och jag känner mig glad när jag läser dem. Jag fokuserar mycket på dom här delarna själv just nu (i mitt eget huvud och inte i bloggen) och det kändes härligt att läsa detta. Tack så mycket!

    SvaraRadera
  8. hej!
    Jag hittade din sida via "Mamma Meijer". Jättebra sida, det blir en länk från min! Det är många som behöver se och läsa detta.

    SvaraRadera
  9. Hittade med din blogg inne hos Penny, väldigt intressant å jag tro jag stannar kvar en stund!
    Det var nog verkligen en sån här blogg jag behövde! TACK!

    Kram Tessan

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...