måndag 26 december 2011

Rockstjärnans bästa skönhetstips!

Allt klär en skönhet sägs det, men jag vet flera saker som inte ens klär en skönhet; bitterhet, pessimism, klagomål och gnäll. Så osexigt. Eller hur? Prova hellre med att vara "Kåt, glad och tacksam." En vanlig invändning mot de tips som du finner nedan är: "men varför ska jag offra mig och foga mig?", ja varför? Jo, för du har ett mål som kan vara att förbättra en relation t ex och då kan det vara värt att "offra" sig för målets skull. Det jag menar med det är att det är okej att svälja stoltheten och att kanske tappa ansiktet lite grand för att nå en bättre relation. Det är inte farligt att erkänna att man har fel.
En skönhet!
3 enkla skönhetstips!
1. Peppa! 
Inspirera din partner till att göra fler bra saker genom att visa att du uppskattar de bra saker som hon/han gör. Minska kritiken! Innan du är på väg att kritisera så ställ dig själv frågan: Kommer den här kritiken leda till att det sker en förändring? Om inte, var tyst. Kritik är tyvärr något som kommer automatiskt många gånger så det kan vara svårt att vänja sig av med att kritisera men börja med en kväll i taget. Bestäm att på tisdag kväll ska jag inte kritisera över huvud taget. Och kom ihåg att även ogillande är en form av kritk och den kan bestå av suckar, blickar, miner och kroppsspråk. Försök att även dämpa det. En person som peppar mer än kritiserar blir attraktivare i andras ögon.
2. Hylla!
Leta efter bra saker i din omgivning, roliga händelser, trevliga personer och glada nyheter för det är bra samtalsämnen som gör dig mer attraktiv. Att lyssna på en människa som bara pratar om negativa saker är väldigt påfrestande och tar massor med energi.
En person som lyfter fram positiva saker och hyllar de är mer attraktiv i andras ögon.

3. Lyssna!
Alla vill ha uppmärksamhet och uppskattning. Öva dig i att fokusera på den människa som du pratar med genom att aktivt lyssna till vad den säger. Ställ förtydligande frågor till den du pratar med så märks det att du lyssnar och att du är intresserad av vad den personen har att säga.
En människa som visar dig uppmärksamhet och intresse av det du säger blir mer attraktiv i dina ögon.

Genom att tillämpa de här 3 tipsen så blir du en mer positiv, charmerande och attraktiv människa i andras ögon, även i dina egna!

3 kommentarer:

  1. Jag håller inte helt med dig här. Ingen ska behöva offra sig i ett förhållande eller i något annat sammanhang för att uppnå något. Det handlar om att förstå kritikens orsaker och dess intentioner.
    Vi gör så gott vi kan utifrån det perspektiv vi har, och kritik uttrycker ett behov. När du blir irriterad på din man därför att han ställer saker så högt upp att du inte når dem så är din kritik (även om den inte är uttalad) ett uttryck för ett behov du har, ett behov av att sakerna inte placerades så högt upp. Det är faktiskt så att all kritik är uttryck för ett behov hos den som ger kritik. Om det inte var så skulle vi inte bry oss. Om nån t ex smäller i dörrarna så är det bättre att lugnt och sakligt förklara att man inte mår bra av att nån smäller i dörrarna, att helt enkelt uttrycka sitt behov. Då uppfattas det inte som kritik, och om mottagaren av kritiken förstår att det är ett behov av något hos den som ger kritik är det lättare att komma till ett samförstånd.

    Dina punkter är bra men jag menar att i stället för att tiga ihjäl problemen en kväll i veckan är det bättre att resonera sig fram till orsakerna till varför man överhuvudtaget ger kritik. Annars kan grunden till problemen inte rivas och åtgärderna riskerar att bli kosmetika. Men det här är bara min syn på det hela! :)

    SvaraRadera
  2. Ska verkligen DU ge skönhetstips?

    SvaraRadera
  3. Conny, jag håller med dig, man ska inte offra sig men det jag menar är att om man märker att man inte uppnår det resultat som man önskar så är det dags att fundera på andra sätt att formulera sig på.
    Om jag anser att min partner aldrig hjälper till och jag säger: "Du hjälper aldrig till här hemma" och det inte leder till att jag får mer hjälp utan bara leder till irritation och gräl så bör jag fundera över om jag kan formulera mig på något annat sätt för att nå fram med mitt budskap.
    Så det handlar inte om att offra sig utan att hitta ett fungerande sätt att kommunicera på. :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...