torsdag 25 augusti 2011

Vad avgör en komplimangs värde?

Vi kan alltid bli bättre på att ge komplimanger och bättre på att ta emot dom. En intressant fråga dock är om alla komplimanger är lika mycket värda?

Om du får en komplimang för dina vackra ben när du själv tycker att de är pluffsiga och bleka, kan du ta emot den fullt ut och bli glad?
Är det lättare att ta emot en komplimang för ditt vackra hår, som du själv är väldigt nöjd med?
Rockar komplimangen lika mycket oavsett vem den kommer ifrån? Rockar den lika mycket om den kommer från en respekterad kollega som om den kommer från en person som du inte respekterar?

Vad tycker du? Hur tänker du? Dela gärna med dig i kommentarsfältet. Vilka kommentarer har RockQuality för dig?


 

1 kommentar:

  1. Hej Cecilia,
    Vilken spännande fråga.

    Jag tror att den samma komplimang kan ges till tusen olika människor och de vill uppfatta den på tusen olika vis.

    Det senaste året har jag haft turen och möjligheten att jobba med en coach, som har hjälpt mig att klättra till en ny nivå av medvetande och självförtroende, och numera ser jag på mig själv på ett helt annorlunda sätt än vad jag gjorde för ett år sen.

    Och den samma komplimang betyder olika för mig nu och då. Tidigare kunde "så snygg du är" tolkas av mig till att betyda precis det motsatta eftersom jag var så säker på att människor sa det till mig för att de ville vara snälla och trösta mig.

    Idag vet jag att jag utstrålar nånting - snygghet? självförtroende? - som gör att samma ord bara förstärker den känslan jag har om mig själv.

    Och en komplimang eller kritik säger mycket mer om givaren än om mottagaren - när man tänker efter. Tycker jag!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...